Reklama

Obłoki srebrzyste

Obłoki srebrzyste

31.01.2016
Czyta się kilka minut
Od katastrofy Challengera minęło właśnie 30 lat. Na błędach, które do niej doprowadziły, do dziś uczy się nie tylko przemysł kosmiczny, ale także psychologia społeczna.
Moment katastrofy Challengera. / Fot. NASA
Moment katastrofy Challengera. / Fot. NASA
N

Najpierw były telewizyjne sceny, które zapamiętał cały świat.

Pierwsze: oddalający się od powierzchni ziemi maleńki wahadłowiec, niknący w coraz szerszym obłoku pary wodnej i gazów wyrzucanych z dysz silników. Kontrolerzy lotu wymieniający z załogą rutynowe komunikaty.

Potem: kłąb ognia i już dwa pióropusze (a następnie trzy, cztery, pięć...), które przez kolejne minuty powoli pokrywały granatowe niebo nad Florydą. Cisza w eterze.

I zwrócone ku górze twarze obserwatorów, do których powoli docierało, co właśnie zobaczyli.
 

Nad „duszną Ziemią”
28 stycznia 1986 r. nad Centrum Kosmicznym im. J.F. Kennedy’ego na Florydzie doszło do katastrofy promu kosmicznego Challenger, który uległ dezintegracji w 73. sekundzie lotu. Zginęło w niej siedmioro astronautów: Christa McAuliffe, Judith Resnik, Gregory Jarvis, Ronald McNair, Ellison...

10853

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]