Nierządnice świątyń

Ozeasz, wznosząc skargę przeciwko mieszkańcom kraju (Oz 4, 1) w imieniu Jahwe, daje niedwuznaczne świadectwo, kto ponosi odpowiedzialność za upadek narodu: Jednak niech nikt nie oskarża i niech nikt nie gani [ludu]! Ku tobie, kapłanie, zwraca się moje oskarżenie! Upadasz w dzień i w nocy, a razem z tobą upada też prorok. To ty przynosisz zgubę swemu narodowi! (4, 4n).

01.08.2004

Czyta się kilka minut

To kapłani, sprzeniewierzając się swojej misji, uniemożliwiają ludowi życie w wierności Bogu. Mówi Jahwe przez proroka: “Im bardziej rosło ich znaczenie, tym bardziej grzeszyli przeciwko mnie i sławę swoją zamienili w hańbę!" (4, 7). Tym razem - inaczej niż w trzech pierwszych rozdziałach Księgi - ziemia nie stoi po stronie upadłego ludu, lecz Jahwe. Ziemia opłakuje upadek swych mieszkańców: “Dlatego ziemia okryje się żałobą, a wszystko, co ją zamieszkuje, wymrze (wraz z dzikim zwierzem i ptactwem powietrznym; a nawet ryby morskie wyginą)" (4, 3). Hebrajskie słowo bl, przełożone tu jako “okryć się żałobą", ma także inne konotacje. Może oznaczać: “wyschnąć", “uschnąć", ale także można nim określić kobietę niezdolną już do urodzenia dziecka.

W słowie proroka przeciw kapłanom pojawia się opis nagannego postępowania ludu. W tym - kultycznym - kontekście wspomina także kobiety: “Na szczytach gór składają ofiary i palą kadzidło na wzniesieniach, pod dębem, topolą i terebintem, bo jest im miły ich cień. Przeto i córki ich oddają się nierządowi, a ich synowe dopuszczają się cudzołóstwa. Na córki ich nie ześlę kary za to, że uprawiają nierząd, ani na ich synowe za to, że cudzołożą, bo oni sami obcują z wszetecznicami, składają ofiary z nierządnicami świątyń, a lud, który nic nie rozumie, stacza się coraz niżej" (4, 13n). Młode kobiety - córki i synowe - wyraźnie wyłącza się z kary za swój czyn. Uzasadnia się to ich zależnością od mężczyzn, którzy są bezpośrednimi adresatami słów Ozeasza.

Poza tym na temat warunków życia kobiet, opisanych w tych wersach, niewiele pewnego potrafimy powiedzieć. Najwięcej niejasności budzą wymienione tu “nierządnice świątyń" (por. 12, 1), w Biblii Tysiąclecia nazywane “nierządnicami sakralnymi". Zarzut cudzołóstwa może bowiem odnosić się do różnorodnych sytuacji. Może oznaczać symbolicznie niewierność Jahwe, co odpowiadałoby przenikającej całą Księgę symbolice oblubieńczej. Może chodzić o faktyczne “domowe" problemy, wynikające z oddawania czci obcym bogom. Może w końcu chodzić o kobiety, które reprezentując boginię, spełniały funkcje w kultach konkurencyjnych dla czci Jahwe, a ciągle żywych w Izraelu. Postawienie ich na jednym poziomie z prostytutkami byłoby wtedy elementem polemiki, retoryczną metodą ich dyskredytowania.

Za ostatnią hipotezą przemawia powiązanie jednego z przytoczonych wersów Księgi Ozeasza z wykopaliskami archeologicznymi z miasta Lakisz. Ozeasz mówi o składaniu ofiar pod drzewami, w “ich cieniu" (4, 12). Drobiazgowa egzegeza tekstu wykazuje, że zaimek “ich" - elah, odnoszący się do drzewa (w hebrajskim słowo rodzaju żeńskiego), może budzić skojarzenia z rdzeniem el, to znaczy Bóg. Elah znaczyłoby wówczas - bogini. Choć słowo to nie pojawia się w Biblii Hebrajskiej w takim znaczeniu, tego rodzaju konotację potwierdza pochodzący z epoki późnego brązu dzban z Lakisz. Znajduje się na nim rysunek drzewa, kóz (zwierząt-atrybutów bogini) oraz napis elat - bogini. Można znaleźć więcej wykopalisk, świadczących o powiązaniu bogini z symboliką drzewa. Być może zatem to właśnie drzewa są tą mocą, której oddawano kult - miast Jahwe. Kult oddawany boginiom mógł zresztą być powiązany z rytem inicjacyjnym młodych kobiet, dla których proszono o błogosławieństwo macierzyńskiej bogini Aszery, czy z ofiarami i orgiami na cześć bogini miłości Asztarte.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 31/2004