Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wydanie specjalne "Polska Żydowska"

Na skróty

Na skróty

18.04.2004
Czyta się kilka minut
"Tym, co charakteryzuje strukturę myślenia i prawdy w świecie zachodnim, jest dystans dzielący początkowo człowieka i świat idei, pośród których wybierze on swoją prawdę. Człowiek jest wolny i samotny wobec tego świata. Wolny jest do tego stopnia, że nie może nie przekroczyć tego dystansu, nie dokonać wyboru. Sceptycyzm jest podstawową możliwością zachodniego ducha. A kiedy już dystans zostanie przekroczony, a prawda uchwycona, człowiek zachowuje jednak swoją wolność. Może powrócić do siebie i ponownie dokonać wyboru. W afirmacji lęgnie się już przyszła negacja. Owa wolność stanowi o całej godności myślenia, lecz skrywa również niebezpieczeństwo. W odstęp dzielący człowieka od idei wślizguje się kłamstwo. Myślenie staje się grą. Człowiek znajduje upodobanie w swojej wolności i nie zdaje się ostatecznie na żadną prawdę. Przeobraża możność wątpienia w brak przekonań. Niewiązanie się z jakąkolwiek prawdą pociąga za sobą niechęć do osobistego angażowania się w tworzenie wartości duchowych. A skoro szczerość staje się niemożliwa, kończy się wszelki heroizm. Cywilizacja zostaje opanowana przez to wszystko, co nieautentyczne, przez środki zastępcze w służbie interesów i mody. Takiemu społeczeństwu, które traci żywy kontakt ze swoim prawdziwym ideałem wolności, przyjmując jego zdegenerowane formy i które nie dostrzegając, że dążenie do tego ideału wymaga wysiłku, zadowala się przede wszystkim własną wygodą - otóż takiemu społeczeństwu germański ideał człowieka jawi się jako obietnica szczerości i autentyczności. Człowiek nie stoi już wobec świata idei, spośród których może wybierać swoją własną prawdę na mocy suwerennej decyzji swego wolnego rozumu - jest związany z niektórymi z nich, tak jak związany jest przez fakt swoich narodzin z tymi wszystkimi, którzy są jego krwi. (...) Rasizm nie przeciwstawia się jedynie temu czy innemu szczególnemu elementowi kultury chrześcijańskiej i liberalnej. W grę wchodzi samo człowieczeństwo człowieka".
  • Cytat pochodzi z artykułu Emmanuela Lévinasa “Kilka myśli o filozofii hitleryzmu", w którym (już w 1934 roku) diagnozował on niebezpieczeństwo ideologii faszystowskiej i wskazywał, że europejska filozofia i kultura nie jest przygotowana, by przeciwstawić się złu. Szkic ten otwiera najnowszy, podwójny numer “Literatury na Świecie" (2004, nr 1-2), poświęcony relacjom między sztuką i Holocaustem. Nad moralnym niebezpieczeństwem, związanym z zapisywaniem doświadczenia radykalnego zła zastanawia się amerykański filozof Berel Lang, o napięciu między relacją świadka a fikcją w literaturze “holocaustowej" pisze Cynthia Ozick, o artystycznej “zabawie w Holocaust" - Ernst van Alphen, o filozoficznych i artystycznych próbach zacierania wyjątkowości faszystowskiej zbrodni - historyk literatury Lawrence L. Langer. To tylko kilka wybranych artykułów spośród niezwykle bogatej zawartości...
6576

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]