Reklama

Lepsze życie gliny

Lepsze życie gliny

28.02.2016
Czyta się kilka minut
Bożena Kostuch, historyczka sztuki: Krakowskie mozaiki to w większości prace abstrakcyjne, o pięknej kolorystyce i fantazyjnej fakturze. Mówienie, że są kompozycjami komunistycznymi, jest śmieszne.
Filary autorstwa Witolda Skulicza w kawiarni Mozaika, Nowa Huta, 1969 r. Fot. P. Czarnicki / MNK
E

EWELINA BURDA: Biprostal, kino Kijów, teatr Bagatela – te mozaiki znają wszyscy mieszkający w Krakowie.

BOŻENA KOSTUCH: Kompozycje na teatrze Bagatela zaprojektowane przez Witolda Skulicza w 1967 r. są jednymi z moich ulubionych. Gdyby nie one, budynek nie wyróżniałby się niczym szczególnym. Są pełne ekspresji, świetne od strony artystycznej i technologicznej – ceramika połączona jest z pasami z metalu, co nie zdarzało się często. Z bliska widać rozmaite ryty, groszkowania, nakładki. Po prostu piękne.

W wydanej właśnie książce „Kolor i blask. Ceramika architektoniczna oraz mozaiki w Krakowie i Małopolsce po 1945 roku” pisze Pani, że krakowski okres świetności mozaik to lata 60. i początek 70.

Najstarsza odnotowana i zachowana kompozycja w Krakowie to „Kolumna Przodowników Pracy”...

8357

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Podobne teksty

Gaja Grzegorzewska, Zośka Papużanka, Wit Szostak, Łukasz Wojtusik
Monika Strzępka, Paweł Demirski, Arkadiusz Gruszczyński
Grażyna Staniszewska, Anna Mateja

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]