Jedenasty dzień Konkursu Wieniawskiego: Bóle zapominania

Po raz pierwszy zdarzyło mi się wczoraj usłyszeć wirtuozowski Koncert patrona turnieju, w którym akompaniująca orkiestra była ciekawsza od solowych skrzypiec. Czy jednak było to aż tak wielkie zaskoczenie?

20.10.2022

Czyta się kilka minut

Meruert Karmenova podczas jedenastego dnia Konkursu Wieniawskiego. Poznań, 19 października 2022 r. / FOT. FRESH FRAME /
Meruert Karmenova podczas jedenastego dnia Konkursu Wieniawskiego. Poznań, 19 października 2022 r. / FOT. FRESH FRAME /

Dwa Koncerty d-moll Wieniawskiego i dwa Koncerty D-dur Brahmsa – taki był repertuar wczorajszego wieczoru, i taki usłyszymy też dzisiaj. Pierwsza na estradę wyszła Jane Cho, która robiła wrażenie wciąż zaskoczonej, że znalazła się w III etapie.

Być może faktycznie nie liczyła na taki awans – i stąd tak skrajnie słabe przygotowanie obu Koncertów. Nie tylko muzyczne, ale nawet techniczne. Żadna z tych produkcji nie brzmiała tak, by choć przypominać finał Konkursu Wieniawskiego.

Adres URL dla Zdalne wideo

Dla odmiany Meruert Karmenova przygotowana była rzetelnie (choć nie idealnie). Zasadniczy brak problemów technicznych nie oznacza jednak zrozumienia muzyki. Przedstawienie dwóch opartych na melodyce Koncertów niemal bez śladu kantyleny, głośniejsza i cichsza realizacja nut (niekoniecznie dokładna, jeżeli weźmiemy pod uwagę oznaczenia artykulacyjne), która nie składa się w myśl muzyczną – z trudem osiąga poziom poprawności. Muzyka Brahmsa to nie tylko solidna konstrukcja, to także namiętność, dramat, liryka. Wczoraj łatwo było o tym zapomnieć.

Adres URL dla Zdalne wideo

KONKURS WIENIAWSKIEGO: BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO >>>

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1973. Jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music Awards. Wykłada przedmioty związane z historią i recepcją muzyki i… więcej