Reklama

Germańskie reality show

Germańskie reality show

25.12.2005
Czyta się kilka minut
Mit średniowiecza zawsze pociągał Niemców. Fascynacja epoką, po której pozostały katedry i tysiące zamków - i w której, być może, szukać należy klucza do niemieckiej duszy - przybierała różne formy w XIX wieku bądź w Trzeciej Rzeszy. Dziś folklor miesza się z turystycznym biznesem, ale także z kulturą ambitniejszą.
Przedstawienie "Nibelungów" podczas festiwalu w Wormacji, 2004 r.
S

Siegfried. Dumne, niemieckie imię. Bardziej niemieckiego być nie może. Jego spol-szczona wersja (Zygfryd) nie oddaje, niestety, ładunku historyczno-emocjonalnego, na który składa się połączenie dwóch słów: najpierw mamy Sieg, czyli zwycięstwo, potem Frieden, pokój. Dlatego posługujmy się na użytek tego tekstu wersją niemiecką.

Siegfried. W żadnej innej kulturze europejskiej nie występuje porównywalne imię męskie. Nawet najbardziej zbliżone - rosyjski Władimir - nie może ścigać się z Siegfriedem; tam przed "pokojem" mamy tylko "sławę", a nie zwycięstwo.

S i e g f r i e d jest wyjątkowy. Jeśli spojrzeć na tę wyjątkowość, a także na kontekst historyczny, to kto wie: może imię Siegfried to klucz do niemieckiej duszy?

Heros znad Renu

Wywodzi się ono ze świata niemieckich legend i podań. Konkretnie z...

14923

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]