Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Ćwiczenie głosu

Ćwiczenie głosu

23.10.2017
Czyta się kilka minut
Ś

Śmierć męża dla Nory Webster, bohaterki najnowszej powieści irlandzkiego prozaika Colma Tóibína, oznacza nie tylko utratę ukochanego partnera i wiernego przyjaciela, ale wiąże się również z wejściem w nową, niezwykle trudną rolę – i to zarówno wobec swoich dorastających synów, jak i członków lokalnej wspólnoty. Na sennej irlandzkiej prowincji lat 60. kobieta, która zostaje wdową, traci prawo do intymności i prywatności. Współczucie i troska używane są tu jako uzasadnienie dla nieustannych ingerencji i wścibstwa. Jednak Nora, podobnie zresztą jak wcześniejsze bohaterki Tóibína, nie godzi się na przedmiotowe traktowanie. Krok po kroku odzyskuje autonomię – najpierw ekonomiczną, potem emocjonalną i społeczną. Zamiast pogrążać się w rozpaczy, zapisuje się na lekcje śpiewu (co wcześniej nie przyszło jej do głowy). Z każdą stroną powieści jej głos staje się mocniejszy, aż w końcu udaje jej się wyartykułować (przede wszystkim przed samą sobą) własne pragnienia. ©℗

Colm Tóibín, NORA WEBSTER, przeł. Jerzy Kozłowski, W.A.B., Warszawa 2017

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]