Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Stronę katolicką reprezentowali m.in. kard. Walter Kasper, przewodniczący watykańskiej Komisji ds. Kontaktów Religijnych z Judaizmem, który stał na czele delegacji, i kardynałowie Jorge Bargoglio, arcybiskup Buenos Aires, i William Keeler, arcybiskup Baltimore (USA). Wśród żydowskich uczestników spotkania znaleźli się m.in. rabin Israel Singer, kierujący Światowym Kongresem Żydowskim i współprzewodniczący argentyńskich obrad, Seymour Reich, honorowy prezydent Ligi przeciwko Zniesławieniu, oraz Jack L. Terpins, prezydent Kongresu Żydów Ameryki Łacińskiej.
We wspólnej deklaracji oświadczono, że Bóg zobowiązuje chrześcijan i Żydów do “okazywania troski ubogim i tym, którzy pozbawieni są praw politycznych, społecznych i kulturalnych". “Jezus - czytamy - głęboko zakorzeniony w żydowskiej tradycji swoich czasów, priorytetem swojej posługi uczynił poświęcenie się ubogim". Z kolei Talmud twierdzi, że Bóg “zawsze troszczy się o tych, którzy są w potrzebie. Dzisiaj ta troska o ubogich musi obejmować ogromną liczbę głodnych, bezdomnych, sierot, ofiar AIDS ze wszystkich kontynentów, tych, którzy pozbawieni są należytej opieki medycznej, i tych, którym brak nadziei na lepszą przyszłość". Obie strony zobowiązały się do wspólnego działania na rzecz poprawy losu wszystkich ubogich.
W tekście podkreślono, że 40 lat dialogu katolicko-żydowskiego stoi w całkowitej sprzeczności z blisko dwoma tysiącami lat “nauczania pogardy". “Czerpiemy zachętę z owoców naszych wspólnych osiągnięć, które obejmują uznanie jedynej i niezniszczalnej relacji Przymierza między Bogiem i ludem żydowskim oraz całkowite odrzucenie antysemityzmu we wszystkich postaciach, w tym antysyjonizmu [okazywanie niechęci lub nienawiści wobec Żydów w dziedzinie działań społeczno-politycznych - red.] jako bardziej współczesnej manifestacji antysemityzmu". To ostatnie stwierdzenie z wyraźną satysfakcją zostało przyjęte przez stronę żydowską. Elan Steinberg, wiceprezydent wykonawczy Światowego Kongresu Żydów, podkreślił: “Z imprimatur Watykanu Kościół katolicki uznaje, że antysyjonizm jest atakiem nie tylko na Żydów, ale również na cały naród żydowski".
Tymczasem jeden z przedstawicieli Watykanu w rozmowie z amerykańskim tygodnikiem “The National Catholic Reporter" powiedział, że sformułowanie o “antysyjonizmie" należy czytać w kontekście wcześniejszego watykańskiego dokumentu “Kościół i rasizm" (1988), gdzie antysyjonizm nie jest utożsamiany z antysemityzmem. Ktoś, kto kwestionuje politykę Izraela, nie musi automatycznie być antysemitą - podkreślił.
Deklaracja zawiera również sformułowanie, które dużo satysfakcji sprawiło stronie katolickiej: “wspólnota żydowska zdaje sobie sprawę - i boleje nad tym - z istnienia zjawiska antykatolicyzmu we wszelkich jego postaciach, manifestującego się w społeczeństwie w ogólności". Niektórzy obserwatorzy podkreślali, że ta ostatnia ocena odnosi się do prezentacji chrześcijaństwa, a szczególnie katolicyzmu, w izraelskich szkołach i mediach.
Waga spotkania Katolicko-Żydowskiego Komitetu Łączności w Buenos Aires nie ogranicza się do samej treści wspólnej deklaracji. Jak powiedział jeden z uczestników obrad: “Nasze spotkanie pokazuje, że dialog katolicko-żydowski od etapu czystych rozmów przechodzi do etapu wspólnego społecznego działania, od słów do czynów".
Na podstawie: B'nai B'rith International, JCRelations, KAI, NCR