„Aktorzy prowincjonalni” wracają... do teatru

Agnieszka Holland po 30 latach wraca do scenariusza swojego wczesnego filmu pełnometrażowego, by przenieść go na deski teatru.

19.08.2008

Czyta się kilka minut

Na podstawie "Aktorów prowincjonalnych", nagrodzonych w Cannes przez Międzynarodową Federację Krytyków Filmowych FIPRESCI, powstanie spektakl, współreżyserowany przez Annę Smolar. Scenografię przygotuje Magdalena Maciejewska, adaptację - Iga Gańczarczyk i Magdalena Stojowska (odpowiedzialne za dramaturgię "Factory 2" w reż. Krystiana Lupy). Premiera odbędzie się 13 grudnia 2008 r. w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

Gorzka historia o aktorach z prowincjonalnego teatru, którzy przygotowują pod okiem warszawskiego reżysera premierę "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego, uważana jest za jedno ze szczytowych osiągnięć kina moralnego niepokoju. Autentyzm filmu współtworzony był w dużej mierze przez obsadę składającą się wówczas głównie z debiutujących na wielkim ekranie mało znanych wykonawców, pracujących na co dzień w mniejszych ośrodkach. Także teatralna adaptacja obędzie się bez telewizyjnych i kinowych gwiazd - wszystkie role obsadzone zostaną przez członków cenionego w środowiskach teatralnych opolskiego zespołu. "Dla mnie prowincja nie istnieje. Wszystko w Polsce może być prowincją i nią nie być. Zależy, co i jak się robi, jaki jest duch" - tłumaczy reżyserka.

Nie będzie to pierwsza realizacja teatralna w karierze Holland, jednak do tej pory reżyserka ograniczała się głównie do Teatru Telewizji, gdzie zrealizowała m. in. znakomitą inscenizację "Dybuka" An-skiego. Wraz z Laco Adamikiem dokonała również przeniesienia na taśmę filmową legendarnego "Wyzwolenia" w reż. Konrada Swinarskiego. Tym bardziej interesująco zapowiada się opolski spektakl: praktyka przenoszenia fabuł filmowych na scenę jest w Polsce (w przeciwieństwie np. do Niemiec czy USA) bardzo rzadka, jeszcze rzadziej zdarza się, by jeden artysta realizował ten sam scenariusz w dwóch różnych mediach. Opowieść o aktorach funkcjonujących równocześnie w świecie realnym i świecie teatralnej fikcji, gdzie tekst próbowanego "Wyzwolenia" staje się hamletowską "pułapką na myszy" - papierkiem lakmusowym demaskującym amoralność i fałsz życia prywatnego, społecznego i politycznego bohaterów, także i dziś ma szansę zabrzmieć mocno i wyraziście - podkreślając zmiany, jakie zaszły w polskiej (artystycznej, obywatelskiej... ludzkiej przede wszystkim) świadomości w ciągu ostatnich trzech dekad wydobywając to, co pozostaje niezmienne od czasów "Wyzwolenia".

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 34/2008