Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wstęp

Wstęp

09.10.2017
Czyta się kilka minut
Drodzy Czytelnicy, z wielką przyjemnością po raz kolejny oddajemy w Wasze ręce specjalny dodatek poświęcony Literackiej Nagrodzie Europy Środkowej „Angelus”, która w tym roku przyznana zostanie już po raz dwunasty.
J

Jak zawsze prezentujemy w nim recenzje siedmiu książek, które znalazły się w finale Nagrody. Oprócz tego zachęcamy do lektury dwóch tekstów: wywiadu ze słowackim prozaikiem Jánem Púčkiem, gdzie, jak zresztą co roku, staramy się ustalić, czym właściwie jest kraina zwana Europą Środkową, o ile w ogóle taka istnieje. Obok wywiadu publikujemy także tekst Ziemowita Szczerka, który w bezpardonowy sposób pokazuje polityczne paradoksy i animozje dręczące Europę Środkową od ponad stu lat.

To już kolejna edycja Nagrody Literackiej „Angelus”, która przyznawana jest w wyjątkowo trudnych okolicznościach. Napięcia polityczne odczuwalne na całym świecie mają niestety swoje źródła również w naszym regionie. Chyba już ostatecznie należy pożegnać się z mitem, w ramach którego Europa Środkowa to senna przestrzeń postpolitycznej melancholii. Demony przeszłości przez lata wypierane ze zbiorowej świadomości powracają teraz ze zdwojoną siłą, czego najlepszym probierzem są nominowane w tym roku książki. Nadziei można jednak upatrywać w tym, że literatura nie tylko diagnozuje rzeczywistość, ale także pomaga ją naprawiać – czego powinniśmy wszyscy sobie życzyć. ©

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]