Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Drodzy Czytelnicy,

Drodzy Czytelnicy,

09.10.2016
Czyta się kilka minut
z wielką przyjemnością po raz kolejny oddajemy w Wasze ręce specjalny dodatek poświęcony Literackiej Nagrodzie Europy Środkowej „Angelus”, która w tym roku przyznana zostanie już po raz jedenasty.
Okładka dodatku: Literacka Nagroda Europy Środkowej Angelus
J

Jak zawsze prezentujemy recenzje siedmiu książek, które znalazły się w finale Nagrody. Oprócz tego zachęcamy do lektury dwóch wywiadów – pierwszego z Sofiją Andruchowycz, której najnowsza powieść „Felix Austria” niedawno ukazała się po polsku. Autorka opowiada o kondycji współczesnej literatury ukraińskiej, a także o tym, jak to jest dziś, w 2016 r., nawiązywać do niełatwego i coraz mniej oczywistego mitu szczęśliwej Galicji. W drugiej rozmowie powracamy do sporu o definicję Europy Środkowej. Simona Škrabec, słoweńska badaczka i eseistka, tłumaczy, dlaczego tożsamość środkowoeuropejska jest tak złożona, ale jednocześnie niezbędna – nie tylko nam, mieszkańcom tego regionu, ale również całemu kontynentowi.
Od kilku lat Nagroda „Angelus” przyznawana jest w wyjątkowych okolicznościach. Europa – zwłaszcza Środkowa – od czasu zakończenia II wojny światowej nigdy jeszcze nie była poddawana tak poważnym próbom. Nieustanne kryzysy, z jakimi musimy się dziś mierzyć, zmuszają nas do ciągłej rekonstrukcji pomysłu na wspólnotę, w której żyjemy. Jedno jest pewne – bez literatury na pewno nie damy rady. ©

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]