Reklama

Wydanie specjalne TP "Smak wolności"

Triumf Małgorzaty

Triumf Małgorzaty

04.01.2004
Czyta się kilka minut
---ramka 320467|prawo|1---1. Dla Goethego muzyka była nadludzką siłą, która wiedzie ku progom transcendencji. Z jednej strony pociągał go irracjonalny, demoniczny charakter muzyki, z drugiej skłonność do przejrzystości i klasycznego ładu. “W muzyce demonizm istnieje w najwyższym stopniu, gdyż jest to tak wzniosła sztuka, że rozsądkiem nie można jej dosięgnąć" - mówił w rozmowie z Eckermannem.

“Faust" wydaje się niezwykle interesującym materiałem na libretto: znajdziemy tam liczne fragmenty muzyczne, monologi-arie (Małgorzata przy kołowrotku), rozmowy-duety; częste zmiany miejsca akcji, temat miłosny. Jednak choć życzeniem Goethego było, żeby postać Heleny Trojańskiej odgrywała śpiewaczka operowa, uważał za niemożliwe skomponowanie muzyki do swego dzieła. Musiałaby bowiem zawierać elementy obce współczesnej epoce i jedynie Mozart mógł tego dokonać.

Postać i temat Fausta inspirowały kompozytorów: pierwszy był Ludwik Spohr (1816), dalej Charles Gounod (1853), Arrigo Boito (1868), Ferrucio Busoni (1925), Wolfgang Rihm (1976), Alfred Schnittke (1995). Powstały jeszcze m.in. “Sceny z »Fausta« Goethego" Roberta Schumanna (1844-53), “Symfonia »Faustowska«" Franciszka Liszta (1854-57) i “VIII Symfonia »Tysiąca«" Gustava Mahlera (1907) z fragmentami tekstu...

9007

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]