Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Świat w jednym zdaniu

Świat w jednym zdaniu

18.03.2014
Czyta się kilka minut
Jaan Kaplinski pochodzi z polsko-estońskiej rodziny. Urodził się w 1941 r. w Tartu (tamtejszy uniwersytet stał się w XX wieku jednym z najprężniej rozwijających się ośrodków badań semiotycznych na świecie).
Jaan Kaplinski (Estonia)
J

Jego rodzice zawodowo zajmowali się lingwistyką (pracowali jako nauczyciele). Kaplinski studiował filologię francuską i lingwistykę. Po studiach pracował naukowo, zajmował się również tłumaczeniami. Jest poetą, prozaikiem i publicystą. Od lat wymieniany wśród kandydatów do literackiej Nagrody Nobla.
Tom „Po drugiej stronie jeziora” (przekład polski: Aarne Puu) składa się z kilkudziesięciu krótkich utworów, które pod względem formalnym przypominają haiku. Maksymalna redukcja środków poetyckich, skondensowana myśl, czasem wyłącznie obraz, wycinek rzeczywistości, fragment doświadczenia, oderwana od całości emocja – które poeta podaje nam bez żadnego komentarza.
Jest to poezja obserwacji, ale Kaplinski nie stawia na uważne, mozolne, ostrożne studiowanie świata, lecz na błyskawiczne wglądy, szybkie ujęcia, rozbłyski, które ukazują na pozór banalne zdarzenia i przeżycia w innym świetle. To spojrzenie z ukosa, uwolnione spod balastu percepcyjnych schematów, myślowych i komunikacyjnych nawyków. W niektórych tekstach inicjatywa zostaje całkowicie przekazana zewnętrznej rzeczywistości – wydaje się, że to ona spogląda na nas, to z jej perspektywy przedstawiony zostaje człowiek, jedno z wielu istnień świata.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]