Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Solidarna szkoła

Solidarna szkoła

25.10.2015
Czyta się kilka minut
Żyjemy w świecie ukształtowanym przez rewolucję Solidarności i przemiany, które ona zapoczątkowała. Historia tego ruchu nie może być jedynie tematem podręczników. Powinna stanowić podstawę do refleksji nad współczesnością i naszymi postawami wobec nowych wyzwań.
Polacy wyrażają solidarność z Ukrainą, most Lwowski w Rzeszowie. Fot. Patryk Ogorzałek / AGENCJA GAZETA
U

Uczniowie poznają dzieje Solidarności na lekcjach historii i wiedzy o społeczeństwie. Dowiadują się o tym, że Lech Wałęsa skakał przez płot, a Tadeusz Mazowiecki tworzył pierwszy niekomunistyczny rząd. W większości przypadków wkuwają daty i nazwiska, a Solidarność jest im równie bliska co chrzest Mieszka I czy bitwa pod Grunwaldem. Właśnie dlatego powstał program „Solidarna szkoła”, prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Europejskie Centrum Solidarności od 2013 r. Chcemy, aby uczniowie poczuli, że historia jest im bliska i wpływa na ich życie codzienne, ale też, że może być punktem odniesienia dla współczesnych wyzwań i dylematów.

W tym semestrze koncentrujemy się na pomocy rozwojowej. Zachęcamy uczniów do pogłębienia wiedzy na temat polskiej i europejskiej pomocy rozwojowej i do dyskusji nad najskuteczniejszymi jej formami. Pokazujemy, że solidarność nie skończyła się wraz z upadkiem komunizmu i że, tak jak kiedyś ktoś pomógł nam, tak teraz naszym obowiązkiem jest wyciągnąć pomocną dłoń do innych. Co więcej, mamy za sobą doświadczenia udanej transformacji, którymi powinniśmy dzielić się z państwami, które dopiero tę drogę przechodzą.

Szczególną potrzebę edukacji solidarnościowej zaobserwowaliśmy w ostatnich miesiącach, w związku z napływem uchodźców z Bliskiego Wschodu. Brak wiedzy i wynikający z tego strach objawił się w publicznych dyskusjach, które przetoczyły się przez Polskę. Widać, że ten strach wpłynął też na dzieci i młodzież – podobno największą obelgą, jaką można obecnie usłyszeć od kolegów, jest: „Ty uchodźco!”. Dlatego proponujemy szkołom materiały i scenariusze zajęć, które mają pomóc w przepracowaniu tych tematów. Chcemy, aby szkoły były aktywne w zwalczaniu uprzedzeń i tworzeniu otwartych społeczności. Współczesny wymiar solidarności musi uzupełniać edukację historyczną na ten temat.

Program „Solidarna szkoła” skierowany jest do wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Co roku pracujemy z grupą około 50 szkół, którym proponujemy materiały edukacyjne, lekcje on-line i warsztaty. Zadaniem każdej szkoły jest włączenie solidarności do programu wychowawczego – zależy nam na interdyscyplinarnym wymiarze programu, aby solidarność pojawiała się nie tylko na wspomnianych lekcjach historii i WOS-u. Zwieńczeniem pracy jest przygotowanie projektu uczniowskiego. Uczniowie badają lokalną historię, spotykają się ze świadkami historii, ale też zajmują się współczesnymi wymiarami solidarności, np. poprzez akcje pomocy dla Nepalu czy udział w maratonach listów Amnesty International. Przykładem solidarnych projektów może być spektakl teatralny o Malali przygotowany przez uczniów Gimnazjum nr 2 w Sopocie. Tradycją jest czerwcowa konferencja w Gdańsku (w siedzibie ECS), podczas której uczniowie spotykają się ze świadkami historii, bohaterami demokratycznej opozycji w PRL-u, ale też z ekspertami zajmującymi się pomocą rozwojową i humanitarną czy historykami, którzy pokazują im metody badania przeszłości. ©

ANNA DOBROWOLSKA wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej i Europejskim Centrum Solidarności realizuje program „Solidarna szkoła”.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]