Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Rok Lutra

Rok Lutra

23.10.2017
Czyta się kilka minut
Pięćset lat temu Marcin Luter przybił do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze 95 tez, które zachwiały dotychczasowym porządkiem świata.
N

Nic dziwnego, że jego życie i działalność poruszają nas do dziś, a w wielu krajach obchodzone jest 500-lecie Reformacji. Niemcy upamiętniają początek protestantyzmu w ramach przeszło tysiąca imprez organizowanych w tzw. Roku Lutra. W Warszawie Kościół ewangelicko-augsburski w Polsce świętuje jubileusz m.in. uroczystym aktem w Ambasadzie Niemiec, koncertami w kościele św. Trójcy, w Filharmonii Warszawskiej oraz w kościele ewangelicko-reformowanym, a także podczas konferencji w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej. ­Ambasada Niemiec ma zaszczyt towarzyszyć tym uroczystościom. Na ogrodzeniu naszej posesji prezentujemy wystawę „Here I standˮ, opracowaną przez Federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Krajowe Muzeum Prehistorii w Halle, a poświęcone życiu Lutra oraz reformacji.

Tu, w Warszawie, Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów już w 1573 r. ogłosił równouprawnienie wyznania protestanckiego z rzymskokatolickim i prawosławnym. Ta decyzja na rzecz tolerancji była odważnym krokiem w Europie nękanej okrutnymi wojnami i zagrożonej trwałym rozłamem.

Wyznawanie wiary ewangelickiej zawsze było i jest – szczególnie w Polsce – aktem świadomym. Widocznym znakiem samoświadomości i obecności Kościoła ewangelicko-augsburskiego w Warszawie są gmachy kościołów i Centrum Luterańskie przy ulicy Miodowej. 4 października 2017 r. do tych miejsc dołączył kolejny symbol: Brama Jubileuszowa Parafii Wniebowstąpienia Pańskiego przy ul. Puławskiej, nawiązująca do drzwi ­kościoła zamkowego w Wittenberdze. Na jej szklanej ­powierzchni umieszczono tezy Lutra i cytaty z Biblii. Dzięki temu, w centrum miasta, w ulicznym zgiełku, ­powstało miejsce, w którym można się na chwilę zatrzymać. Cieszymy się, że także w tym projekcie mogliśmy mieć udział.

Upamiętnianie początków reformacji powinno skłaniać właśnie do zatrzymania. Luter – i jako duchowny, i jako człowiek – po dziś dzień wprawia w konsternację, ­prowokuje i stawia wyzwania. Można go podziwiać jako prekursora jednoczącego, pisanego języka niemieckiego, idei demokratycznych i wartości obywatelskich. W takim samym stopniu rażą nas jednak jego wypowiedzi skierowane przeciwko inaczej wierzącym i myślącym.

Marcin Luter postawił zasadnicze pytanie o Boga i stosunek człowieka do Niego. Odpowiedź, której udzielił on sam oraz reformatorzy, zmieniła wiarę, Kościół i społeczeństwa europejskie. Upamiętniamy to dzisiaj, z poczuciem, że kluczowe kwestie i idee reformacji są i pozostaną aktualne.

Życzę Państwu przyjemnej lektury tego dodatku oraz inspirujących refleksji! ©

Autor jest ambasadorem Niemiec w Polsce.

 

OKŁADKA: H. Vogel, Marcin Luter przybija 95 tez na drzwiach kościoła w Wittenberdze

Fot. AKG-IMAGES / EAS

 

500 lat REFORMACJI: bezpłatny dodatek do wydania „Tygodnika Powszechnego” nr 44/2017 

Wydawca: FUNDACJA TYGODNIKA  POWSZECHNEGO

Redakcja: Michał Okoński, skład: Marta Makowska-Bogucka, fotoedycja: Edward Augustyn

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Najbardziej podoba mi się zdanie: "Tu, w Warszawie, Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów już w 1573 r. ogłosił równouprawnienie wyznania protestanckiego z rzymskokatolickim i prawosławnym".Co zostało z tego równouprawnienia niech świadczą tylko dwa przykłady: pierwszy to, Rzymskokatolicka Parafia św. Jerzego przy ul. Kościuszki 1 w Sopocie. Kościół wybudowany przez Niemców był kościołem Ewangelicko-Augsburckim. Drugi przykład to:kościół św. Piotra i Pawła w Bydgoszczy przy Placu Wolności. Kościół ten wybudowany był także przez Niemców i był kościołem Ewangelicko-Unijnym. Ile w Polsce jest takich kościołów, które nie wróciły do wyznawców, którzy je wybudowali. Jak z tego wynika tolerancja religijna w Polsce jest tylko na papierze, skończyła się szybciej niż wysechł atrament na cytowanym dokumencie.

które "nie wróciły" (bo i nie wrócili wysiedleni wyznawcy ewangelicyzmu...)Ale raczej nie chodzi o jakieś "konfesyjne powroty", co raczej o to, by razem- katolicy i ewangelicy, "wrócili do Chrystusa"-tej bliskości jedni i drudzy tak samo potrzebują
Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]