Reklama

Przymiarki do rewolucji

Przymiarki do rewolucji

06.06.2016
Czyta się kilka minut
Fot. WIKIPEDIA / CMUHYPERLOOP.COM / DOMENA PUBLICZNA
P

Pneumatyczne metro

Jedna z pierwszych niedoszłych rewolucji transportowych nieco przypominała Hyperloop. Już w 1864 r. zwiedzających londyńską Wielką Wystawę woziła Crystal Palace Pneumatic Railway – dzięki pompom odsysającym powietrze i wentylatorom tłoczącym je do tunelu. Nowy Jork zamierzał na takiej kolei oprzeć cały transport publiczny. 30 lat przed budową nowojorskiego metra Alfred Ely Beach, redaktor naczelny „Scientific American”, zbudował stumetrowy tunel kolei pneumatycznej na Manhattanie (na rycinie powyżej) i miał budować cały system. Ale w 1873 r. krach finansowy sprawił, że wycofali się inwestorzy.

Wiatrak z piekła rodem

Najlepszą próbą połączenia zalet śmigłowców i samolotów była brytyjska rotodyna – choć przy zasięgu i prędkości samolotu potrafiła startować i lądować jak śmigłowiec, to przy starcie hałas był tak...

1552

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]