Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
TIRolejbusy
Ciężarówek nie lubi nikt, zwłaszcza miłośnicy czystego powietrza. Ale Siemens i Scania testują w Los Angeles i w Szwecji pomysł, który może pozwolić mieszkańcom przemysłowych okolic odetchnąć z ulgą. To e-autostrada: odcinek drogi z rozpostartą nad nią trakcją i ciężarówki wyposażone w pantografy.
Chińskie autobusy-potwory
Przewożące tysiąc osób jednocześnie drogowe kolosy, które jak ruchomy tunel okrakiem suną nad drogami, już w przyszłym roku mają być testowane w Chinach jako alternatywa dla metra. Budowa szyn bądź wydzielenie specjalnych pasów po obu stronach drogi ma być o wiele tańsze i prostsze od drążenia tuneli. Oby tylko na drodze nie znalazł się żaden wiadukt.
Pasażerskie drony
Chiński eHang, napędzany małymi silniczkami elektrycznymi, nie stwarza problemu ze szkoleniem pilota, bo... nie ma sterów. Ma być latającym odpowiednikiem autonomicznego samochodu. Pasażer ma jedynie wybrać na ekranie punkt docelowy, a resztę zrobi za niego komputer. Producent obiecuje, że w razie problemów będzie mogło pomóc zdalne centrum kontroli lotów. Ale perspektywa czekania na reakcję infolinii w maszynie zawieszonej kilkaset metrów nad ziemią nie brzmi uspokajająco.
CZYTAJ TAKŻE:
- Wojciech Brzeziński: Czy przed nami rewolucja transportowa? Ten pojazd ma wozić pasażerów z prędkością ponad 1000 km/h. Tyle że w warunkach, przy których lot klasą ekonomiczną przypomina salonkę.
- Przymiarki do rewolucji