Państwo psychologiczne
Nauki behawioralne dostarczają cały arsenał sposobów wpływania przez władze i urzędników na decyzje obywateli. Stosuje się je coraz częściej. Także w Polsce.
Państwo psychologiczne
Nauki behawioralne dostarczają cały arsenał sposobów wpływania przez władze i urzędników na decyzje obywateli. Stosuje się je coraz częściej. Także w Polsce.
Ładowanie...
W 2016 r. w ramach badania Ministerstwa Finansów i Banku Światowego do 150 tys. Polaków trafiły pisma z różnie sformułowanym przypomnieniem o konieczności zapłaty zaległego podatku. Były wśród nich zawiadomienia w tonie negatywnym i pozytywnym, odwołujące się do norm społecznych, zawierające ostrzeżenie, ale też klasyczne pisma urzędowe. Eksperyment potwierdził to, co już wcześniej udało się ustalić w innych państwach: sposób sformułowania tekstu przekłada się na zwiększone dochody podatkowe.
Każde pismo zredagowane prostym językiem i bezpośrednio zwracające się do odbiorcy zadziałało lepiej niż dotychczasowe pismo urzędowe, skuteczniejsze były te utrzymane w surowym tonie, a najlepsze – zawierające wzmiankę, że do tej pory brak zapłaty zaległego podatku urząd uznawał za przeoczenie, ale od teraz potraktuje to jako świadome działanie podatnika. Dołączono także ostrzeżenie, co...
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Masz już konto? Zaloguj się
Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
360 zł 160 zł taniej (od oferty 10/10 na rok)
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]