Ostatni dzień Festiwalu Conrada już za nami!

„Nieprawdziwe wiadomości istnieją tak długo, jak istnieją media. Naszym obowiązkiem jest wymyślanie nowych sposobów do walki z nimi”, mówił szwedzki dziennikarz Jack Werner.

29.10.2018

Czyta się kilka minut

Fot. E. Dufaj

Dlaczego poezja tak rzadko pojawia się w mediach wysokonakładowych? „To błędne koło – nie ma poezji, więc się jej nie czyta. Nikt jej nie czyta się, bo się publikuje” mówiła Agnieszka Wolny-Hamkało. Anna Kałuża mówiła z kolei o palącej potrzebie przeformułowania naszego myślenia o poezji i tych, którzy ją tworzą. „Prawda jest taka, że wbrew powszechnym deklaracjom, dla większości ludzi poezja jest najmniej istotną formą wypowiedzi”, dodała. Aby poezja wróciła do głównego nurtu debaty publicznej (a że jest to możliwe, zgodzili się wszyscy rozmówcy) trzeba wpierw przywrócić powszechną wiarę w znaczenie i sensowność tego medium – także wśród poetów


RELACJE Z CONRAD FESTIVAL 2018 >>>.


Jack Werner, szwedzki dziennikarz i gość kolejnego spotkania, opowiadał o tym, jak można walczyć z zalewającą nas falą fake newsów. Współtwórca specjalnego programu edukacyjnego mówił dużo o współczesnym dziennikarstwie, które z jednej strony przeżywa kryzys, z drugiej dysponuje coraz większą ilością narzędzi do weryfikacji prawdy. „Wszelkiej maści nieprawdziwe wiadomości istnieją tak długo, jak istnieją media. Naszym obowiązkiem jest wymyślanie nowych sposobów do walki z nimi”, mówił.


Program Conrad Festival 2018 >>>
Magazyn Conrad – zobacz bezpłatne archiwum >>>


„Port-au-Prince nie jest pocztówką, ale nie jest też piekłem. Bardzo mi zależało, żeby w mojej powieści raz na zawsze to wyjaśnić”, mówiła haitańska pisarka Yanick Lahens podczas ostatniego spotkania tegorocznej edycji Festiwalu. Autorka opowiadała dużo o trudnej pozycji pisarzy francuskojęzycznych, ale niepochodzących z Francji, gdzie traktowani są jako twórcy drugiej kategorii. Pojawiło się też wiele wątków społecznych i historycznych. „Haiti było pierwszym krajem Południa, które się zbuntował. Pokazaliśmy drogę dla wielu innych”. Powieść „Błogie odwroty” to doskonały przykład splotu polityki i literatury, w którym dwa różne języki mówienia o świecie doskonale się uzupełniają.

Wieczór zamknęła gala Nagrody Conrada – w tym roku wyróżnienie dla najlepszego debiutu literackiego otrzymała Weronika Gogola za książkę „Po trochu”


Czytaj relację z Gali Nagrody Conrada.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.