Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Dlaczego poezja tak rzadko pojawia się w mediach wysokonakładowych? „To błędne koło – nie ma poezji, więc się jej nie czyta. Nikt jej nie czyta się, bo się publikuje” mówiła Agnieszka Wolny-Hamkało. Anna Kałuża mówiła z kolei o palącej potrzebie przeformułowania naszego myślenia o poezji i tych, którzy ją tworzą. „Prawda jest taka, że wbrew powszechnym deklaracjom, dla większości ludzi poezja jest najmniej istotną formą wypowiedzi”, dodała. Aby poezja wróciła do głównego nurtu debaty publicznej (a że jest to możliwe, zgodzili się wszyscy rozmówcy) trzeba wpierw przywrócić powszechną wiarę w znaczenie i sensowność tego medium – także wśród poetów
RELACJE Z CONRAD FESTIVAL 2018 >>>.
Jack Werner, szwedzki dziennikarz i gość kolejnego spotkania, opowiadał o tym, jak można walczyć z zalewającą nas falą fake newsów. Współtwórca specjalnego programu edukacyjnego mówił dużo o współczesnym dziennikarstwie, które z jednej strony przeżywa kryzys, z drugiej dysponuje coraz większą ilością narzędzi do weryfikacji prawdy. „Wszelkiej maści nieprawdziwe wiadomości istnieją tak długo, jak istnieją media. Naszym obowiązkiem jest wymyślanie nowych sposobów do walki z nimi”, mówił.
Program Conrad Festival 2018 >>>
Magazyn Conrad – zobacz bezpłatne archiwum >>>
„Port-au-Prince nie jest pocztówką, ale nie jest też piekłem. Bardzo mi zależało, żeby w mojej powieści raz na zawsze to wyjaśnić”, mówiła haitańska pisarka Yanick Lahens podczas ostatniego spotkania tegorocznej edycji Festiwalu. Autorka opowiadała dużo o trudnej pozycji pisarzy francuskojęzycznych, ale niepochodzących z Francji, gdzie traktowani są jako twórcy drugiej kategorii. Pojawiło się też wiele wątków społecznych i historycznych. „Haiti było pierwszym krajem Południa, które się zbuntował. Pokazaliśmy drogę dla wielu innych”. Powieść „Błogie odwroty” to doskonały przykład splotu polityki i literatury, w którym dwa różne języki mówienia o świecie doskonale się uzupełniają.
Wieczór zamknęła gala Nagrody Conrada – w tym roku wyróżnienie dla najlepszego debiutu literackiego otrzymała Weronika Gogola za książkę „Po trochu”