Reklama

Ostatni dzień Festiwalu Conrada już za nami!

Ostatni dzień Festiwalu Conrada już za nami!

29.10.2018
Czyta się kilka minut
„Nieprawdziwe wiadomości istnieją tak długo, jak istnieją media. Naszym obowiązkiem jest wymyślanie nowych sposobów do walki z nimi”, mówił szwedzki dziennikarz Jack Werner.
Fot. E. Dufaj
D

Dlaczego poezja tak rzadko pojawia się w mediach wysokonakładowych? „To błędne koło – nie ma poezji, więc się jej nie czyta. Nikt jej nie czyta się, bo się publikuje” mówiła Agnieszka Wolny-Hamkało. Anna Kałuża mówiła z kolei o palącej potrzebie przeformułowania naszego myślenia o poezji i tych, którzy ją tworzą. „Prawda jest taka, że wbrew powszechnym deklaracjom, dla większości ludzi poezja jest najmniej istotną formą wypowiedzi”, dodała. Aby poezja wróciła do głównego nurtu debaty publicznej (a że jest to możliwe, zgodzili się wszyscy rozmówcy) trzeba wpierw przywrócić powszechną wiarę w znaczenie i sensowność tego medium – także wśród poetów


RELACJE Z CONRAD FESTIVAL 2018 >>>.


Jack Werner, szwedzki dziennikarz i gość kolejnego spotkania, opowiadał o tym, jak można walczyć z zalewającą nas falą fake newsów. Współtwórca specjalnego programu edukacyjnego mówił dużo o współczesnym dziennikarstwie, które z jednej strony przeżywa kryzys, z drugiej dysponuje coraz większą ilością narzędzi do weryfikacji prawdy. „Wszelkiej maści nieprawdziwe wiadomości istnieją tak długo, jak istnieją media. Naszym obowiązkiem jest wymyślanie nowych sposobów do walki z nimi”, mówił.


Program Conrad Festival 2018 >>>
Magazyn Conrad – zobacz bezpłatne archiwum >>>


„Port-au-Prince nie jest pocztówką, ale nie jest też piekłem. Bardzo mi zależało, żeby w mojej powieści raz na zawsze to wyjaśnić”, mówiła haitańska pisarka Yanick Lahens podczas ostatniego spotkania tegorocznej edycji Festiwalu. Autorka opowiadała dużo o trudnej pozycji pisarzy francuskojęzycznych, ale niepochodzących z Francji, gdzie traktowani są jako twórcy drugiej kategorii. Pojawiło się też wiele wątków społecznych i historycznych. „Haiti było pierwszym krajem Południa, które się zbuntował. Pokazaliśmy drogę dla wielu innych”. Powieść „Błogie odwroty” to doskonały przykład splotu polityki i literatury, w którym dwa różne języki mówienia o świecie doskonale się uzupełniają.

Wieczór zamknęła gala Nagrody Conrada – w tym roku wyróżnienie dla najlepszego debiutu literackiego otrzymała Weronika Gogola za książkę „Po trochu”


Czytaj relację z Gali Nagrody Conrada.

Galeria zdjęć

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]