Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Na skróty

Na skróty

02.10.2005
Czyta się kilka minut
W Wiedniu, w wieku 96 lat zmarł Szymon Wiesenthal. Z wykształcenia architekt, ocalały z Holokaustu, po wojnie poświęcił się tropieniu ukrywających się nazistów. Stworzone przez niego wiedeńskie Centrum im. Wiesenthala pomogło w ujęciu ponad tysiąca zbrodniarzy. “W pewnym momencie w XIX wieku, niedługo po śmierci Goethego, zachodnia kultura przyjęła sposób myślenia, który odrzucił zło, wręcz zaprzeczył jego istnieniu. Tę intelektualną nowość nazwano naukami społecznymi. Dobro i zło ustąpiły przekonaniu, że to warunki są zawsze odpowiedzialne za decyzje, działania, a szczególnie za cierpienia człowieka. Winne jest społeczeństwo. Winne jest trudne dzieciństwo. Polityka. Kolonializm. Imperializm. Syjonizm. Globalizacja. Pierwszy raz od czasu Księgi Hioba diabeł był bez zajęcia. Nie mógł już uprawiać swojej prastarej gry z umysłem człowieka. Został odprawiony. Nastała nowoczesność. Cóż, czasy się mogą zmienić znowu. Szatana wylano z pracy, ale nie pozostał bezczynny. Wiek XX był w historii ludzkości areną najgorszego zła, dokonywanego z zimną krwią" - mówił Amos Oz we Frankfurcie, odbierając Nagrodę im. Goethego; jego przemówienie drukuje “Rzeczpospolita". - “Dziś, uwolniwszy się od zła totalitarnej władzy, żywimy niezwykły szacunek dla różnic kulturowych. Dla różnorodności. Pluralizmu. Wiem, że niektórzy ludzie z ochotą zabiliby każdego, kto nie jest pluralistą. Szatan znów został najęty do pracy, tym razem przez postmodernizm; ale jego robota zakrawa na kicz: mała, tajemnicza grupka »ciemnych sił« zawsze jest wszystkiemu winna, od biedy, dyskryminacji, wojny i globalnego ocieplenia po 11 września i tsunami. Zwykli ludzie są zawsze niewinni. Mniejszości nigdy nie obarcza się winą. Ofiary są, z definicji, moralnie czyste. Czy zauważyliście, że w dzisiejszych czasach diabeł zdaje się nigdy nie naprzykrzać jednostce? Już nie ma wśród nas Faustów. Według modnego dziś dyskursu zło jest konglomeratem. Systemy są uosobieniem zła. Rządy są brzydkie. Anonimowe instytucje rządzą światem dla własnych złowrogich korzyści. Szatan już nie tkwi w szczegółach. Poszczególni mężczyźni i kobiety nie mogą być »źli« w starodawnym pojęciu Księgi Hioba czy też Makbeta, Jagona bądź Fausta. Ja i ty zawsze jesteśmy bardzo miłymi ludźmi. Szatanem jest zawsze establishment. To jest, moim zdaniem, etyczny kicz". Nagrodę Fundacji im. Kościelskich otrzymał w tym roku Jacek Dehnel. Urodzonego w 1980 r. poetę i prozaika wyróżniono za tom wierszy “Żywoty równoległe" (wyd. Zielona Sowa 2004). Wręczenie Nagrody odbędzie się 8 października w Miłosławiu pod Poznaniem, rodzinnym majątku Kościelskich. Agnieszka Odorowicz, wcześniej sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i współautorka ustawy o kinematografii, została dyrektorem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W warszawskiej Zachęcie otwarto wystawę “Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów", wychodząca od fotograficznych autoportretów Witkacego i prezentująca prace m.in. Pawła Althamera, Oskara Dawickiego, Marty Deskur, Katarzyny Kozyry, Zofii Kulik... “Portret to niedobre określenie dla zjawisk w sztuce już od lat 70. Staromodne, nieaktualne, nietrafne. Twarz się zdewaluowała. Dlaczego? Sądzę, że zarówno twarz władcy powielona w totalitarnej propagandzie mogła mieć swój wkład w ten proces, jak i pop-art z Warholem na czele, który ze swojej prasy graficznej zrobił coś w rodzaju fabryki twarzy - pisze Dorota Jarecka. - Przeniesienie uwagi artysty z twarzy na ciało jest dla mnie najważniejszym odkryciem tej wystawy". “Przede wszystkim należał do wielkich awangardzistów polskich. Zaś awangardzista i Polak mają różnych wrogów, pierwszy - mieszczanina, drugi - najeźdźcę. Od tej sprzeczności nie ma ucieczki. Już Wyspiański jej zakosztował, a historia potoczyła się tak, że »Wesele«, dzikie, niespokojne, kołowate, psychicznie niezrównoważone, zostało na zawsze zinterpretowane narodowo. Polska publiczność do dziś nie przetrawiła sztuki nowoczesnej i casus JG oczywiście ma z tym faktem związek - o Jerzym Grzegorzewskim pisze w “Teatrze" Małgorzata Dziewulska. - Gest awangardowy wziął się z marzenia o odzyskaniu przez artystę języka jako własności, polski teatr natomiast tradycyjnie, z nadto zrozumiałych powodów, marzył o języku wspólnym. Pierwszym bóstwem w panteonie tego ostatniego była wspólnotowość, podczas gdy bóstwem JG była prywatność. Dlatego można powiedzieć, że w Teatrze Narodowym odbyło się w gruncie rzeczy sześć lat sabotażu. Zdrajca na polu bitwy? A może przeciwnie, ktoś, kto rozpoznał anachronizm narodowego pojmowania widowni? Chcieć zrozumieć JG, to jakby chcieć na przykład zrozumieć, dlaczego lord Chandos spędza godziny na kontemplowaniu polewaczki w ogrodzie albo szczurów w ucieczce przed pożarem. Tego przecież nie wiadomo. Chandos nagle, bez przyczyny, traci poczucie tożsamości, a z nim bezpieczeństwa. Chodzi po własnym majątku, a jednocześnie dryfuje bez ratunku. Jego doświadczenie jest rozproszone, rzec można, w strzępach. Ale ten dziwny wypadek przynosi pewien efekt: banalne dotąd zdarzenia oblewa dziwne światło". W podwójnym numerze miesięcznika (2005, nr 7/8) znajdziemy też m.in. wspomnienia aktorów i rozmowy z artystami związanymi z Grzegorzewskim. Zakończył się 48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień". 2 października rozpoczyna się XV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Po raz pierwszy w historii wszystkie przesłuchania konkursowe będzie można obejrzeć w telewizji - na antenie TVP Kultura. Mariusz Treliński, nowy dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej zapowiada premiery rozpoczynającego się właśnie sezonu. Będą to m.in. “Andrea Chenier" Giordana w reż. Trelińskiego, “Wozzeck" Berga (reż. Krzysztof Warlikowski), “Cyganeria" Pucciniego (reż. Treliński) oraz “Czarodziejski flet" Mozarta (reż. Achim Freyer). Gościć będzie m.in. Marc Minkowski, dyrygujący w lutym koncertowym wykonaniem “Romea i Julii" Berlioza. Scena Plastyczna KUL obchodziła jubileusz 35-lecia istnienia. W Lublinie można było m.in. oglądać fotografie z jej spektakli oraz wysłuchać dyskusji “Czas, przemijanie" z udziałem Leszka Kolankiewicza, o. Jacka Salija i Tadeusza Sławka. “Teatr pozwala mi zanurzyć się w sacrum. Ważna jest też dla mnie intymność spotkania z widzem - włączenie w przestrzeń grania i uczynienie częścią przedstawienia" - mówi “Rzeczpospolitej" Leszek Mądzik. Nowojorskie Muzeum Guggenheima otwarło monumentalną wystawę “Russia!", ułożoną w porządku chronologicznym prezentację sztuki rosyjskiej od średniowiecza po dzień dzisiejszy. Wśród blisko 300 prac są m.in. ikony Andrieja Rublowa i “Czarny kwadrat" Kazimierza Malewicza. Niemiecka fundacja Allianz Kulturstiftung ogłasza konkurs dla tłumaczy z języka niemieckiego na polski książek z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych. Nagroda w wysokości 10 tys. euro zostanie wręczona w maju 2006 podczas warszawskich Targów Książki. Zgłoszenia przyjmowane są do 15 stycznia 2006. Informacje: Centrum Informacji o Książce Niemieckiej, ul. Chmielna 13a, 00-021 Warszawa; tel.: (22) 505 90 80; e-mail: ; W internecie pojawiło się pirackie polskie tłumaczenie książki Joanne K. Rowlings “Harry Potter and the Half-blood Prince". Legalny przekład ma się ukazać w styczniu, nakładem wydawnictwa Media Rodzina.
(

(af)

4

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]