Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Mój kompozytor, moja Jesień: ankieta krytyków

Mój kompozytor, moja Jesień: ankieta krytyków

02.10.2005
Czyta się kilka minut
Ewa Szczecińska: Muzyka kompozytorów z Dalekiego Wschodu i holistyczne jej koncepcje były w tym roku swoistym memento: przypomniały, że dzieło muzyczne powinno być czymś znacznie więcej niż tylko sztuką kunsztownie ustrukturowanych dźwięków. Na przeciwległym biegunie ustawiono “Amerique" - radykalny utwór z początku lat 20. Edgarda Varčse, “symbol odkrywania nowych światów na ziemi, na niebie i w umyśle ludzkim", futurystyczny z ducha manifest zrywania z tradycją, palenia mostów.
J

Jako przedstawicielka kultury Zachodu poczułam się nieswojo: przy tradycji Orientu nasze rozumienie i odczuwanie muzyki wydało się wąskie, ograniczone, goniące za nowością. Zupełnie jakbyśmy sami siebie wciąż wysadzali z siodła. Ale “Amerique" Varčsego wykonane przez NOSPR pod dyrekcją Christophera Lyndona-Gee obaliło kilka mitów; poprzestawiało myślenie o muzyce tego najbardziej radykalnego z radykalnych reformatorów muzyki XX wieku. Varčse okazał się nie tyle rewolucjonistą, co wizjonerem.

Po pierwsze, nie o nowość i burzenie “pionierowi awangardy" chodziło, lecz o powrót do źródeł.

W “Amerique" rozszczepione muzyczne elementy (harmonia, melodia, rytm) znów - jak w muzyce przodków - stanowią jedno. W kreowaniu polifonii: barw, rytmów, napięć i odprężeń, tradycyjna orkiestra została przez Varčsego całkowicie przemodelowana. Agregaty dźwięków...

5719

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]