Mój kompozytor, moja Jesień: ankieta krytyków
Mój kompozytor, moja Jesień: ankieta krytyków
Jako przedstawicielka kultury Zachodu poczułam się nieswojo: przy tradycji Orientu nasze rozumienie i odczuwanie muzyki wydało się wąskie, ograniczone, goniące za nowością. Zupełnie jakbyśmy sami siebie wciąż wysadzali z siodła. Ale “Amerique" Varčsego wykonane przez NOSPR pod dyrekcją Christophera Lyndona-Gee obaliło kilka mitów; poprzestawiało myślenie o muzyce tego najbardziej radykalnego z radykalnych reformatorów muzyki XX wieku. Varčse okazał się nie tyle rewolucjonistą, co wizjonerem.
Po pierwsze, nie o nowość i burzenie “pionierowi awangardy" chodziło, lecz o powrót do źródeł.
W “Amerique" rozszczepione muzyczne elementy (harmonia, melodia, rytm) znów - jak w muzyce przodków - stanowią jedno. W kreowaniu polifonii: barw, rytmów, napięć i odprężeń, tradycyjna orkiestra została przez Varčsego całkowicie przemodelowana. Agregaty dźwięków...
Dodaj komentarz
Chcesz czytać więcej?
Wykup dostęp »
Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie!
Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.
Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!
Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »
Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.
Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]