Reklama

Misteria Paschalia na płytach

Misteria Paschalia na płytach

23.03.2010
Czyta się kilka minut
Ekspansja medialna festiwalu Misteria Paschalia trwa. Organizatorzy nie poprzestają już tylko na konstruowaniu ciekawego programu i zaproszeniu do Krakowa światowej czołówki artystów, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej.
D

Dzięki sprawnym i konsekwentnym działaniom promocyjnym udało się do imprezy przekonać redakcje prasy codziennej i pism specjalistycznych, rozgłośni radiowych i telewizyjnych z całej Europy. O festiwalu jest więc na świecie coraz głośniej. Co jednak istotniejsze, wokół wielkanocnych Misteriów skupiła się pokaźna grupa melomanów, społeczność wiernych wielbicieli krakowskich koncertów, poszukujących artystycznych wrażeń nomadów, którzy, aby doświadczyć dźwiękowych opracowań pasyjnych i rezurekcyjnych tematów, ściągają do miasta nawet z Antypodów.

To dla nich, ale nade wszystko dla słuchaczy, którzy nie mogą spędzić w Krakowie czasu Paschalnego Triduum organizatorzy przygotowali fonograficzną niespodziankę - płytową serię Misteria Paschalia Collection. Mocną inauguracją przedsięwzięcia będą dwa albumy energicznego Fabio Biondiego, jego słynnej formacji Europa Galante ze znakomitymi solistami. Na pierwszej płycie znalazło się oratorium "Ges? sotto il peso della croce" Giana Franceski de Majo, na krążku drugim "La Santissima Annunziata" Alessandro Scarlattiego.

Oba dzieła, przywrócone współczesnemu życiu koncertowemu przez dociekliwego Sycylijczyka, który aby dotrzeć do źródeł wykonywanej muzyki z uporem maniaka przedziera się przez zakurzone archiwa i cierpliwie czyta dawne manuskrypty, zostały nagrane podczas krakowskich występów w 2006 i 2007 roku. Płyty te nie są więc rezultatem mozolnej pracy w studiu, którego sterylne warunki nagraniowe pozwalają wprawdzie na intonacyjną doskonałość, lecz nierzadko odzierają muzykę z emocji. Słuchając nagrań Misteria Paschalia Collection, można poczuć atmosferę podniecenia i estetycznego uniesienia, która towarzyszy festiwalowym koncertom, docenić autentyczne brzmienie włoskiego ansamblu, dostrzec ekspresyjny potencjał muzyków, a nade wszystko zachwycać się bogactwem emocji, które w pełnych melodycznej fantazji partyturach Majo i Scarlattiego odnajdują śpiewacy - Marta Almajano, Lucia Cirillo, Emanuela Gallo, Roberta Invernizzi, Marina de Liso, Carlo Allemano i Magnus Staveland.

Albumy, które są pierwszą światową rejestracją obu barokowych kompozycji, będą miały premierę podczas tegorocznego festiwalu, a wkrótce potem znajdą się w międzynarodowej dystrybucji. W oczekiwaniu na muzyczną ucztę, aby zaostrzyć nieco apetyt, w wielkanocnym numerze "Tygodnika Powszechnego" Czytelnicy otrzymają starannie przygotowane danie - płytę z obszernymi fragmentami "Ges? sotto il peso della croce" Giana Francesco de Majo.

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny....

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]