Kilar w książkach

Czytelnik-meloman nie jest w Polsce dopieszczany. Książek o historii muzyki, jej estetyce, filozofii wydaje się niewiele, kompozytorskie portrety kreśli się coraz rzadziej. O ile jednak prace o twórcach z przeszłości można jeszcze tu i ówdzie znaleźć, zainteresowani muzyką współczesną mają wybór bardzo ograniczony. Wyjątkiem jest postać Wojciecha Kilara, łaskawie potraktowana przez rodzimych autorów. Wielbiciel jego talentu odnajdzie poświęcone artyście trzy pozycje monograficzne, wszystkie wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, oficynę publikującą także partytury twórcy.

19.07.2007

Czyta się kilka minut

Osobom, które dopiero wchodzą w dźwiękowy świat Kilara, a jego muzykę kojarzą głównie z filmowych soundtracków, polecam książeczkę "Scherzo dla Wojciecha Kilara", przygotowaną z okazji 70. rocznicy urodzin kompozytora przez krytyczkę filmową Marię Malatyńską oraz jej córkę Agnieszkę, dziennikarkę krakowskiego "Dziennika Polskiego". Autorki zebrały wypowiedzi osób zawodowo lub prywatnie związanych z Kilarem, ich wspomnienia, anegdoty i życzenia. Każdy z zagadniętych - m.in. Tadeusz Konwicki, Kazimierz Kord, Kazimierz Kutz, Bohdan Pociej, Andrzej Wajda, Antoni Wit, Krzysztof Zanussi - opisuje artystę z innej perspektywy, wskazuje na inne jego przymioty. Całość tworzy obraz postaci barwnej, o wyrazistych poglądach i niezwykłym poczuciu humoru.

Dla melomanów bardziej zaawansowanych, którzy obok twórczości filmowej chcieliby także poznać kulisy powstawania utworów koncertowych, poznać życie artysty, jego pozamuzyczne fascynacje, przeznaczony jest wywiad-rzeka, który z kompozytorem przeprowadzili Klaudia Podobińska i Leszek Polony. "Cieszę się darem życia" zostało wydane wprawdzie w 1997 roku, ale kilka miesięcy temu na rynku pojawiło się drugie wydanie, poszerzone o komentarz Kilara do dzieł napisanych w ostatniej dekadzie. Formuła rozmowy, bardzo często wykorzystywana przez wydawców, sprawdza się tutaj wyśmienicie, bo bohater jest wdzięcznym gawędziarzem, wnikliwym obserwatorem rzeczywistości, ale i twórcą świadomym, który w prostych słowach potrafi objaśnić swoje artystyczne credo i podzielić się refleksją na temat własnej twórczości.

Wydana w 2005 roku monografia "Kilar. Żywioł i modlitwa" pióra Leszka Polonego jest pozycją przeznaczoną dla najbardziej wtajemniczonych czytelników. W podzielonej na część biograficzną i analityczną książce, napisanej w głębokim ukłonie dla artysty, aż roi się od muzykologicznej terminologii. Polony jest wytrawnym znawcą muzyki Kilara, szkoda jednak, że nie ujął jej w szerszym, europejskim kontekście, że wyabstrahował postać kompozytora, podejmując tylko szczątkową próbę analizy jego fenomenu. Jednak dla osób, których ciekawi warsztat Kilara, szczegóły jego języka muzycznego, okoliczności powstania dzieł, książka będzie nieocenionym źródłem informacji.

Maria Malatyńska, Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, "Scherzo dla Wojciecha Kilara", Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2002; Klaudia Podobińska, Leszek Polony, "Cieszę się darem życia", Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2007; Leszek Polony, "Kilar. Żywioł i modlitwa", Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2005

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”.

Artykuł pochodzi z numeru TP 29/2007

Artykuł pochodzi z dodatku „Kilara świat doskonały