III dzień Festiwalu Conrada już za nami!

„Wierzę, że czarne znaki na białym papierze mają moc komunikowania ludzkich emocji i doświadczeń. Inaczej bym nie pisał” wyznał Wells Tower podczas wieczornego spotkania.

24.10.2018

Czyta się kilka minut

fot. R. Słuszniak

Max Blecher, rumuński pisarz, jeden z najważniejszych autorów europejskiego modernizmu, nie pozostawił po sobie opasłych tomów. Zmarł młodo na gruźlice kręgosłupa, całe swoje dorosłe życie poświęcając literaturze. Proza autora „Rozświetlonej ramy” skupia w sobie jak w soczewce najważniejsze problemy antropologiczne i filozoficzne sztuki XX wieku. Dlatego też dyskusja zataczała coraz szersze kręgi – pojawił się wątek fotografii, którą Blecher był zafascynowany, podobnie jak muzyką czy filmem. Kluczowy jednak okazał się problem ciała, które dla rumuńskiego pisarza było źródłem niekończącej się udręki, ale też najważniejszym narzędziem pisarskim – to napięcie nie miało sobie równych w dziejach literatury.

„Tygodnik Powszechny ” – Conrad Festival: od zawsze razem

Kristina Sabaliauskaitė, litewska pisarka, bohaterka kolejnego spotkania, dokonała rzeczy niezwykłej. Jej powieściowa tetralogia „Silva rerum” opowiada o skomplikowanej polsko-litewskiej historii z kameralnej perspektywy szlacheckiego rodu. Jej proza wywołała sporo zamętu na Litwie, gdzie o czasach Rzeczpospolitej Obojga Narodów mówi się niechętnie, traktując ten okres jako czas upadku i zależności od Polski. Sabaliauskaitė porzuca banalne stereotypy i wzajemne uprzedzenia, dlatego świat, który drobiazgowo opisuje, olśniewa nie tylko swoim pięknem, ale przede wszystkim wielowymiarowością. Jak słusznie zauważyła pisarka, Polska i Litwa dzieli ze sobą nie tylko kulturę i historię, ale także wrażliwość i emocjonalność. Nie można pozwolić, aby bieżąca geopolityka to zniszczyła.


RELACJE Z CONRAD FESTIVAL 2018 >>>


Popołudniu powróciła postać Wilimowskiego, a z nim piłka nożna, w której jednak od sportu ważniejsza jest polityka. Historia tej konkretnej dyscypliny sportowej to zwierciadło, w którym odbijają się najróżniejsze konflikty – zarówno te rozgrywające się na arenie międzynarodowej, jak i wewnątrz ludzkiej psychiki. Dyskusja Janusza Margańskiego, Wojciecha Kuczoka i Andrzeja Gowarzewskiego o historii futbolu i jego przemianach pokazała, że językiem sportu można opowiadać o najważniejszych problemach antropologicznych XX i XXI wieku.


Program Conrad Festival 2018 >>>
Magazyn Conrad – zobacz bezpłatne archiwum >>>


„Amerykanie interesują się wyłącznie tym, co widzą dookoła. Taka wrażliwość sprzyja krótkim formom literackim” – mówił Wells Tower, autor fenomenalnego zbioru opowiadań „Ruiny i zgliszcza”. Historie zebrane w tomie łączy jedno – zakończenie. Bohaterowie Towera ostatecznie zawsze konfrontują się z najbardziej przerażającą rzeczą na świecie – spełnieniem swoich głęboko skrywanych marzeń. Zdaniem autora opowiadanie pozwala wskoczyć – bez żadnych zobowiązań, planów ani nadziei – do czyjegoś świata. „Wierzę, że czarne znaki na białym papierze mają moc komunikowania ludzkich emocji i doświadczeń. Inaczej bym nie pisał. Literatura jest dla mnie religią” – mówił autor w dalszej części spotkania, zapytany przez Zofię Król o to, co napędza jego pisanie.

Gośćmi ostatniego spotkania tego dnia byli poeci: Kapela, Witkowska i Zadura.


Czytaj relację ze spotkania O polskości jako poezji.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.