Reklama

Furia, dyplomata i kot

Furia, dyplomata i kot

20.12.2011
Czyta się kilka minut
Polskiemu intelektualiście, włoskiemu dyplomacie, który został malarzem, i kobiecie--Sfinksowi, która sztuką uczyniła całe swoje życie, udawało się żyć poza czasem. O konwenansach nawet nie wspominając.
P

Przyjrzyjmy się fotografiom. To one robią największe wrażenie.

Rok 1929, Mediolan, autor nieznany. Kobieta o mocno zarysowanej, ciemnej oprawie oczu, w miękkim, jeszcze findesieclowym kapeluszu. Sukienka zsunięta z ramienia, w ręku, niczym rękawica wyzywająca na pojedynek, paleta malarska. Jej wieku nie da się ocenić. Równie dobrze może mieć lat dwadzieścia, co czterdzieści. Nieważne: jest piękna. Piękna bezwzględnie.

Rok 1932, Paryż, autor: Henri Cartier-Bresson. Ta sama postać w modnym płaszczu z wąską torebką w ręku. Mogłaby być żoną dyplomaty albo przemysłowca. Obok niej bezwłosy, nagi manekin z witryny eleganckiego sklepu - o idealnie kobiecych kształtach. Oboje świetnie ukryci w swoich przebraniach. Nonszalancko wsparci o parapet wydają się "światem, ale jakby spoza świata".

Znowu Paryż, rok 1936, autorka: Dora Maar,...

15615

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]