Reklama

Efekt puzzla

Efekt puzzla

08.09.2009
Czyta się kilka minut
Umieszczamy w sieci zdjęcia z domu, przy samochodzie, z dzieckiem. Chwalimy się miejscem pracy, podróżami. To, co chcemy pokazać naszym znajomym, prezentujemy też złodziejowi i oszustowi. A skompletowanie naszych danych jest banalne.
Pracownia fotografa, zapalonego internauty, użytkownika portali społecznościowych, głównie motoryzacyjnych. Kraków, 7 września 2009 r. /fot. Grażyna Makara
P

Pojęcie "efektu puzzla" powstało jeszcze w epoce przedinternetowej. Jego definicję zawiera kodeks etyki BBC, mówiący, że należy szczególnie uważać na przypadki, w których z cząstkowych informacji podawanych przez różne media, zwłaszcza na temat ofiar przestępstw seksualnych, można ułożyć szerszy obraz pozwalający na zidentyfikowanie ofiary.

W epoce internetu i telefonii komórkowej, w której każdy ma dostęp do wielkiego wirtualnego zasobu danych, efekt puzzla nabiera zupełnie nowego znaczenia. Na forach internetowych, blogach, a w szczególności w portalach społecznościowych takich jak Facebook czy Nasza Klasa, zostawiamy o sobie bardzo wiele informacji. Często bez świadomości konsekwencji.

Zdemaskowani

Na początku lipca media doniosły o ujawnieniu wizerunku nowo mianowanego szefa brytyjskiego wywiadu MI6 sir...

9179

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]