Reklama

Ładowanie...

Daniel Odija, Wojciech Stefaniec „Rege”. Recenzja

Daniel Odija, Wojciech Stefaniec „Rege”. Recenzja

28.09.2022
Czyta się kilka minut
Kryminał noir, horror, political fiction, dramat obyczajowy – to gatunkowe przygody, które na kartach tej opowieści czekają czytelnika.
Daniel Odija, Wojciech Stefaniec „Rege”
T

To trzecia (po tomach „Stolp” i „Rita”) część tetralogii „Bardo”, która – mam nadzieję – zostanie kiedyś sfilmowana, choć będzie to zadanie wymagające sporego budżetu.

Bardo to miasto bez końca, miasto po katastrofie. Rządzone przez tyrana, który z pomocą szalonego naukowca manipuluje ludzkimi umysłami. Przez epidemię zabójczego grzyba Bardo ulega powolnemu rozkładowi, załamała się też ciągłość biologiczna populacji, nie rodzą się dzieci. To jest punkt wyjścia dla całej serii, w której – idąc za Stolpem, głównym bohaterem – poznajemy życie miasta i jego mieszkańców.

W „Rege” pojawiają się retrospekcje, które nie tylko dostarczają nam informacji o przeszłości bohaterów i do pewnego stopnia wyjaśniają ich motywacje, ale też – dopełniają obraz historii Bardo, rysując podłoże aktualnie w nim panujących warunków i rosnącego niepokoju.

Kryminał noir, horror, political fiction, dramat obyczajowy – to gatunkowe przygody, które na kartach tej opowieści czekają czytelnika, ale klucz nadrzędny to science fiction w stylu cyber i steam punk. Futurystyczna antyutopia pozwala na wiele nawiązań do współczesności.

Odija (za swoją prozę dwukrotnie nominowany do Nagrody Nike) z rozmachem i precyzją kreśli kolejne wątki, wrzucając wiele smakowitych nawiązań do innych tekstów i dziedzin kultury. Zachwyca zabawa językiem – jest tu i uliczny slang, i propagandowa nowomowa reżimowej telewizji czy urzędu, ale także poezja.

Stefaniec wypełnia tę treść równie rozbuchaną, stylistycznie różnorodną, imponującą kreską – od miejskich, mniej lub bardziej realistycznych kadrów przez groteskę telewizyjnej reklamy po surrealistyczne narkotykowe odloty Stolpa.

Pomysłowość, z jaką Odija i Stefaniec konstruują kolejne elementy miejskiej tkanki Bardo jest imponująca, podobnie jak zestaw postaci – zarówno tych z pierwszego, jak i z dalszych planów. Tytułowy Rege to wybitny artysta, którego sztuka nie zna barier i hamulców, nie poddaje się reżimowi i tyranom.

Pieniądze na wydanie trzeciego tomu zebrane zostały częściowo na portalu crowdfundingowym. Liczę, że szybko uda się zgromadzić twórcom budżet na tom czwarty.

Daniel Odija, Wojciech Stefaniec „Rege”

Daniel Odija, Wojciech Stefaniec „Rege”, Timof Comics


https://www.tygodnikpowszechny.pl/ksiazki

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]