Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Ars Moriendi

Ars Moriendi

20.03.2015
Czyta się kilka minut
Naszymi największymi działaniami ostatnich lat (2010–2014) były duże wystawy sztuki współczesnej odnoszące się do historycznych wątków, współczesnego dziedzictwa kultury Tarnowa.
Fot. Paweł Topolski
W

W ekspozycji pt. „Tarnów. 1000 lat nowoczesności” przywołaliśmy modernistyczne korzenie miasta poprzez odwołanie do przedwojennego założenia Mościc – dzielnicy zbudowanej wokół Państwowej Fabryki Związków Azotowych – i futurologicznych projektów tarnowskiego architekta Jana Głuszaka „Dagaramy”. W „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” cztery wystawy interpretowały kolejno: tarnowską młodość Tadeusza Kantora, Zalipie – Malowaną Wieś, wątek tarnowskiej kultury romskiej i żydowskiej historii miasta. Ważnym przedsięwzięciem była organizacja „Pleneru BWA” – zjazdu pracowników instytucji tworzących dawną ogólnopolską sieć Biur Wystaw Artystycznych.

Te wszystkie zdarzenia pozwoliły nam nie tylko dotrzeć do różnych grup odbiorców, ale także pomogły w uświadomieniu sobie naszej własnej instytucjonalnej roli. W czasie wyżej wymienionych projektów dwukrotnie zmienialiśmy swoją siedzibę – z kamienicy przy renesansowym Rynku na dworzec kolejowy, z dworca na Pałacyk Strzelecki otoczony parkiem. Poza całą programową stroną diametralnie różnych miejsc – dworca i pałacyku – uderzającym doświadczeniem było odczucie otaczającej natury. Na dworcu rytm pracy wyznaczał rozkład jazdy pociągów. Miesiące i pory roku nie miały żadnego znaczenia, zmieniały się niezauważenie. Zupełnie inaczej pracuje się w parku. Pałacyk ma wiele okien, z każdego widać wyłącznie drzewa. Każda pora roku jest w parku wyraźnie odrębnym sezonem. Rejestrujemy nawet niewielką zmianę pogody. Słońce lub jego brak mocno wpływa na frekwencję.

W czasie pierwszej parkowej wiosny Przemysław Chodań przedstawił nam scenariusz wystawy „Ars moriendi”. Uznaliśmy go za bardzo ciekawy. Myślę, że czas wystawy i otaczająca BWA przyroda pozwolą jej wybrzmieć jeszcze wyraźniej.

Prezentujemy Państwu wybór prac polskich artystów, urodzonych między początkiem lat 50. a końcem 80., ukazujących różne spojrzenia na temat śmierci. Zobaczą Państwo zarówno ikoniczne prace, które na trwałe wpisały się do polskiej historii sztuki końca XX i początku XXI wieku, jak i nowe realizacje powstałe specjalnie na potrzeby tej wystawy. Prace z ważnych kolekcji: Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, Galerii Bielskiej BWA, Galerii Raster i poznańskiej Galerii Piekary. W czasie prac nad wystawą dotarliśmy do tarnowskiej kolekcji sztuki dawnej Bogdana Steinhoffa. Unikalne przedmioty z okresu czterech stuleci, od XVII do XX wieku, sąsiadują z dziełami sztuki współczesnej zrealizowanymi w różnych mediach (wideo, instalacja, fotografia, malarstwo, rzeźba).

Może zbyt często i bez potrzeby oddzielamy sztukę muzealną od tej prezentowanej w galeriach współczesnych? Warto zobaczyć jej ciągłość.

Zapraszam na wystawę. Do 3 maja czeka na Państwa w przestrzeniach tarnowskiego Biura Wystaw Artystycznych. Proszę także zarezerwować czas na spacer po otaczającym galerię Parku Strzeleckim. ©

EWA ŁĄCZYŃSKA-WIDZ jest dyrektorem BWA w Tarnowie.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]