Reklama

W połowie drogi

W połowie drogi

27.07.2010
Czyta się kilka minut
O tym, co jest ważne w sztuce współczesnej, w znacznej mierze decydują muzea i galerie.
P

Przed 1989 r. dominowały instytucje publiczne. Istniał cały system Biur Wystaw Artystycznych - w 1980 r. działało ponad 50 salonów wystawowych BWA. Obok nich funkcjonowały m.in. galerie związkowe, salony DESY (specjalizujące się w sztuce współczesnej), przy klubach EMPiK-u czy pod patronatem stowarzyszeń studenckich. Po przełomie system ten uległ degradacji. Zaledwie kilka dawnych Biur Wystaw Artystycznych - jak białostocki Arsenał, krakowski Bunkier Sztuki, BWA we Wrocławiu, Bielsku-Białej czy Zielonej Górze - potrafiło swą działalnością wykroczyć poza wymiar regionalny.

Jednocześnie w latach 90. o kształcie sztuki nowoczesnej w Polsce nadal decydowały instytucje publiczne, przede wszystkim warszawskie: Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, która pod rządami Barbary Majewskiej, a przede wszystkim Andy Rottenberg, zrzuciła PRL-owski bagaż i przekształciła się w ...

12789

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]