„Utwory na chór a capella”

Henryk Mikołaj Górecki

22.07.2008

Czyta się kilka minut

"Utwory na chór a capella"

Chór Polskiego Radia w Krakowie, Włodzimierz Siedlik (dyr.) Polskie Radio

Zarówno opracowania ludowych pieśni, jak kompozycje religijne Henryka Mikołaja Góreckiego utrzymane są w medytacyjno-hymnicznym idiomie, spójne w języku muzycznym, najczęściej o transowej melodyce, quasi-tonalnej harmonice i wyrazistej formie. Jednak pozorna prostota powstałych w ostatnich trzech dekadach utworów Góreckiego może być dla wykonawców niebezpieczna. Łatwo wszak wtargnąć na dramaturgiczne mielizny, prowadzić narrację jałową, z powtarzanych sekwencji uczynić muzykę pozbawioną charakterystycznych dla kompozytora napięć, rozgrywanych na dużych przestrzeniach.

Chór Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika odczytał partytury Góreckiego na ogół bez zarzutu. Wyrównane brzmienie, dobra intonacja, niezła dykcja, nierzadko ciekawe rozwiązania interpretacyjne pozwalają na komfortowe słuchanie najnowszego dwupłytowego albumu Polskiego Radia. Tylko miejscami brakuje selektywności i światła w gęstej fakturze utworów ludowych, większego zróżnicowania wyrazowego w słynnym "Totus Tuus" i "Amen", a w cyklu "Zdrowaś bądź Maryja" - dbałości o szlachetność frazy, równość i czystość oddechów.

Prokurator Adam Borowski, bohater filmu "Tydzień z życia mężczyzny" Jerzego Stuhra, regularnie uczestniczył w próbach chóru. Wierzył, że śpiew go uszlachetni, oderwie od przygnębiającej rzeczywistości, zatrze niesmak po moralnie wątpliwych wyborach. I choć trudno uznać wokalną terapię w tym przypadku za w pełni skuteczną, jest w chóralnym śpiewaniu coś magicznego. Każdy, kto kiedykolwiek stał w chórowych szeregach, doświadczył owego poczucia zależności i odpowiedzialności, satysfakcji ze współuczestniczenia w dźwiękowym rytuale... Warto sięgnąć po ten album.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”.

Artykuł pochodzi z numeru TP 30/2008