Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Udało się!

Udało się!

25.10.2011
Czyta się kilka minut
Fundacja Tygodnika Powszechnego i The Hejna Chair in Polish Language and Literature na University of Illinois w Chicago były gospodarzami bezprecedensowego wydarzenia literackiego.
W

W Chopin Theatre - znanym, niezależnym ośrodku kulturalnym w Chicago - odbył się kilkudniowy festiwal poetycki "After Miłosz", największa tegoroczna prezentacja polskiej poezji w Stanach Zjednoczonych. Pretekstem było oczywiście obchodzone na całym świecie stulecie urodzin Czesława Miłosza. W związku z tą rocznicą postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej zarówno twórczości Noblisty, jak i temu, co dziś, kilka lat po jego śmierci, dzieje się na polskiej scenie poetyckiej.

Kto brał udział w festiwalu? Sami wybitni goście. Justyna Bargielska, Marzanna Bogumiła Kielar, Tomasz Różycki, Piotr Sommer i Adam Zagajewski - bardzo mocna, wielopokoleniowa reprezentacja, jakiej nie powstydziłaby się żadna literatura na świecie. Charles Simic i Philip Levine - amerykańscy poeci laureaci, których zdanie mocno waży dziś w dyskusjach o poezji. Stephen Burt, Oren Izenberg, Jennifer Ashton, Christina Pugh - wybijający się krytycy literaccy młodszego pokolenia w Ameryce. Clare Cavanagh - świeżo upieczona laureatka (za przekład tomu wierszy Wisławy Szymborskiej) prestiżowej nagrody Found in Translation, która już drugi raz była wręczana w Chicago. I jeszcze Patricia Barber - jedna z najciekawszych kompozytorek, pianistek i śpiewaczek jazzowych na świecie. Gości było znacznie więcej, wszyscy znamienici.

Wspierani przez naszych hojnych darczyńców - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Konsulat Generalny RP w Chicago, Instytut Książki oraz The Hejna Fund na UIC - dyskutowaliśmy o twórczości Miłosza, wspominaliśmy jego postać oraz zasługi dla polskiej i amerykańskiej literatury, słuchaliśmy polskich i amerykańskich poetów, intensywnie wybijaliśmy rytm jazzowych wokaliz. Poezja, namysł i muzyka złożyły się na spektakl fascynujący i domagający się, jak słyszymy zewsząd, kontynuacji w latach przyszłych.

Michał Paweł Markowski

dyrektor festiwalu

"After Miłosz"

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Teoretyk literatury, eseista, krytyk literacki, publicysta, tłumacz, filozof. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada w Krakowie. Stefan and Lucy...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]