Reklama

Ładowanie...

Technologia nade wszystko

31.10.2004
Czyta się kilka minut
Spośród głównych czynników zmian w komunikacji publicznej w dłuższej perspektywie najważniejszym zdaje się być ostatnio rola technologii. Doraźnie z kolei największe znaczenie mają polityka i gospodarka oraz, jako ich narzędzie, legislacja - twierdzi w ZESZYTACH PRASOZNAWCZYCH (1-2) prof. Walery Pisarek, szef Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W

Wspólną cechą zmian politycznych w sferze komunikacji społecznej, które zaszły w świecie (oraz w Polsce) w II połowie XX w., jest otwieranie się poszczególnych krajów - zarówno jako źródeł, jak odbiorców informacji. Oznacza to redukcję wpływu państwa na przepływ informacji - ta przemieszcza się niezależnie od granic.

Komunikacji ponad granicami sprzyjają z kolei (jeśli wręcz jej nie wymuszają) czynniki ekonomiczne. Otóż, w wyniku koncentracji różnych rynków medialnych, powstały silne ponadnarodowe korporacje o często światowym zasięgu. Inna rzecz, że równocześnie ta coraz mniej liczna grupa nadawców z najpotężniejszych krajów świata “oferuje coraz liczniejszej publiczności te same informacje i te same treści rozrywkowe jako przynęty do reklamy tych samych produktów i do promocji tych samych idei".

Z kolei pod względem technicznym środki...

3590

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Masz już konto? Zaloguj się

Dostęp trzymiesięczny
69,90 zł

Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp roczny
199,90 zł

360 zł 160 zł taniej 
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp 10/10
10,00 zł

Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]