Szanuj konwertytów

20.05.2023

Czyta się kilka minut

W judaizmie nie można zostać kapłanem – trzeba się nim urodzić. Dlatego też nie można oczekiwać od męskich potomków Aarona, by każdy z nich był błyskotliwy. Czytając o obchodach Dnia Pojednania za czasów świątynnych, natrafiamy też na opis przygotowań. Wiadomo, że arcykapłan miał swoich ­coachów, którzy przed najważniejszą ceremonią w roku odświeżali w jego pamięci poszczególne jej elementy. Do świętego świętych arcykapłan wchodził oczywiście sam, lecz z liną obwiązaną dookoła kostki, gdyby okazał się niegodny i zszedł tamże, albowiem nikt inny nie mógłby tam wejść, by wynieść jego zwłoki. Szczęśliwy finał celebracji był dla arcykapłana powodem do odczuwania ulgi i radości. Po wybłaganiu przezeń przebaczenia dla Izraela, niejednokrotnie tłum towarzyszył mu w drodze do domu.

Talmud odnotowuje taką sytuację: po wyjściu arcykapłana ze Świątyni, szczęśliwi wierni odprowadzali go do domu. Nagle ujrzeli idących Szemaję i Awtaliona – którzy byli jednymi z najznamienitszych mędrców tamtej epoki – i wówczas opuścili arcykapłana, by towarzyszyć mędrcom. Odprowadzili ich kawałek, ale mędrcy, przed pójściem do własnych domów, chcieli się jeszcze pożegnać z arcykapłanem. Ten im rzucił: „Niech potomkowie narodów idą w pokoju”. Oni mu na to: „Niech idą w pokoju potomkowie narodów, którzy dokonują czynów Aarona, niech zaś nie idzie w pokoju potomek Aarona, który czynów Aarona nie dokonuje”.

Trochę mu się odgryźli. Tradycja żydowska zawsze podkreśla, że Aaron był człowiekiem wyjątkowo miłującym pokój i dążącym do niego na wszelkie możliwe sposoby. W innym miejscu w Talmudzie czytamy, że zarówno Szemaja, jak i ­Awtalion wywodzili się z konwertytów, faktycznie byli więc „potomkami narodów”. (Proto-)rabinem nie trzeba się urodzić, do tego dochodzi się własną pracą i ta droga nie jest dla nikogo zamknięta. Natomiast protekcjonalne odnoszenie się do konwertytów i ich potomków jest jawnym pogwałceniem przykazania: „Niech nikt nie krzywdzi bliźniego swego, lecz czuj bojaźń przed Bogiem twoim” (Kpł 25, 17). W kodeksie prawa żydowskiego czytamy: „Tak jak można skrzywdzić w transakcjach handlowych, można też skrzywdzić za pomocą słów. Krzywda słowna jest poważniejsza niż krzywda finansowa, ponieważ pieniądze można zwrócić, natomiast słów nie da się zwrócić (...) Należy być wyjątkowo ostrożnym, by nie krzywdzić konwertytów”. Żydowski filozof wszech czasów napisał „List do konwertyty Owadji”, w którym zawarł takie słowa: „Człowiek, który zostawił swoją rodzinę (...) pojął swym rozumnym sercem i związał się z narodem [żydowskim] (...), pragnie przykazań Bożych, a jego serce wznosi się, by być bliżej boskości (...) ktoś taki [godzien jest najwyższego szacunku]”. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Jest rabinką. Absolwentka Wydziału Hebraistyki UW, uczyła hebrajskiego m. in. na UW, w WLH im. J. Kuronia i na UMCS-ie w Lublinie, a obecnie w warszawskim Liceum im. Zuzanny Ginczanki. Wydała 2 książki: polsko-hebrajski modlitewnik dla dzieci oraz wzbogacony… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 22/2023