Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Stany pogody, stany peronów

Stany pogody, stany peronów

18.10.2014
Czyta się kilka minut
Catelli pisze wbrew dyktatowi prezentacji tematów, chociaż wyczuwamy w jego propozycji tzw. wielkie tematy literackie. Jest śmierć w skali mikro, jest i ontologia negatywna oraz apofatyka.
S

Staram się czytać uważnie wszystkie książki, które wychodzą spod translatorskiego pióra Anny Wasilewskiej. Nadmienię, że jedna z nich, czyli „Tomasz Mroczny” Maurice’a Blanchota, niegdyś wywróciła moje myślenie o tym, czym może być proza artystyczna. Odnoszę wrażenie, że po latach Wasilewska przygotowała podobny przewrót: „Geografie” Giovanniego Catellego. Niewielki objętościowo zbiór króciutkich próz stanowi piękny manifest afabularności. Generalnie Catelli notuje stany pogody, stany peronów i odjeżdżających z nich w niebyt pociągów, ewentualnie interesują go stany ducha i umysłu. Te ostatnie najlepiej wyraża metaforyczny i meandrujący w długim zdaniu język domniemań. Catelli najwyraźniej nie ufa słowom, co nie znaczy, że należy do pisarzy eksponujących problematyczny koncept teorii czy intertekstu. Mówilibyśmy raczej o, z gruntu modernistycznej, tajemnicy granic wyrażalności, o niezdobytym przez język szczątkowej narracji horyzoncie mowy. Mówić o „nienazywalnym” niepokoju i zagubieniu, o świadomości w stanie egzystencjalnego zagrożenia, a jednocześnie posługiwać się mgławicowymi figurami podmiotowości – oto wyzwanie współcześnie pisanej prozy, która nie uzurpuje sobie prawa do mimetycznej kalkomanii. Catelli pisze zdecydowanie wbrew dyktatowi prezentacji jakichś tematów, chociaż wyczuwamy w jego propozycji tzw. wielkie tematy literackie. Jest śmierć w skali mikro, jest i ontologia negatywna oraz apofatyka. Wszystko to jednak pisarz odpowiednio pseudonimuje, uciekając od radykalnych twierdzeń. Omija równie szerokim co jego fraza łukiem identyfikacje miejsca i czasu. Chociaż sygnalizuje raz po raz konkret geograficzny – zwłaszcza upodobanie do swojsko brzmiących nazw miast Europy Środkowej – jego bohaterowie myślą i filozofują w „niemiejscach”. Poza czasem dzisiejszej, symulacyjnej rzeczywistości przywracają myśleniu walor spekulacyjny i znajdują dla tej spekulacji skomplikowany, poetycki idiolekt. Anna Wasilewska znalazła dla niego ekwiwalent w polszczyźnie. I jak zawsze zrobiła to po mistrzowsku.

Giovanni Catelli „Geografie”, przeł. Anna Wasilewska, Biuro Literackie, Wrocław 2014

KRZYSZTOF SIWCZYK (1977) jest poetą i eseistą, tegorocznym laureatem Nagrody Fundacji im. Kościelskich za poetycki tom „Dokąd bądź”. Pisaliśmy o nim obszernie w „TP” nr 41.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]