Reklama

Pod żelazną kurtyną

Pod żelazną kurtyną

20.01.2014
Czyta się kilka minut
Powojenny Paryż jest pełen Polaków. Z kręgiem Bretona wiąże się Jerzy Kujawski, do pracowni Légera trafia Oskar Hansen, do Le Corbusiera – Jerzy Sołtan. Do Francji wyjeżdżają Stanisław Skrowaczewski i Tadeusz Żmudziński, stypendyści Nadii Boulanger.
Oskar Hansen, NN oraz Lech Kunka, Paryż, 1948 r. Fot. Z archiwum Oskara Hansena, dzięki uprzejmości rodziny
W

Wystawę „Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna” w warszawskiej Zachęcie poświęcono podróżom polskich twórców i krytyków w pierwszych dekadach PRL-u. Granice wyznaczają dwie daty. Pierwsza to rok 1947. Mimo objęcia władzy w kraju przez komunistów był to szczyt artystycznych wyjazdów, przede wszystkim do Europy Zachodniej. Druga to rok 1959, czyli, jak piszą twórcy wystawy, „apogeum »ekspansji« polskiego odwilżowego modernizmu na Zachodzie”. Możemy zobaczyć, w jaki sposób przepływały idee, wzorce, dzieła. „Mapa” jest też opowieścią o polityce kulturalnej komunistycznego państwa i uwikłaniach sztuki w ideologię.

GRA O PRZETRWANIE

Mimo coraz poważniejszych ograniczeń, pod koniec lat 40. XX w. za granicę oficjalnie wyjeżdża duża grupa polskich twórców. Przede wszystkim wybierają Francję. Nieprzypadkowo. W latach 1947-48 tamtejszy rząd prowadzi szczególnie...

10049

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]