Reklama

Opowieści ze Szwecji

Opowieści ze Szwecji

22.10.2018
Czyta się kilka minut
Okładka: Marek Zalejski / Ulice Sztokholmu HENNETH HELLMAN / ETSABILD AB / EAST NEWS
S

SKĄD BIORĄ SIĘ DOBRE OPOWIEŚCI? Patrząc na najnowszy magazyn „Książki w Tygodniku”, odpowiedź wydaje się prosta – ze Szwecji. Ale mówiąc serio – to nie przypadek, że literatura niespełna 10-milionowego kraju podbiła serca i umysły czytelników na całym świecie. I nie chodzi wyłącznie o mroczne, dotykające trudnych problemów społecznych kryminały – to jedynie najnowsza odsłona tej trwającej od wielu dekad fascynacji (bo przecież mody przemijają znacznie szybciej). Jak zauważa w swoim tekście Katarzyna Tubylewicz, Szwedzi kochają dobre historie – dlatego umiejętność ich tworzenia podnieśli do rangi sztuki. Ale to nie wszystko – Szwedzi kochają nawet bardziej czytanie. I potrafią swoją pasją skutecznie zarażać innych. Efektem są nie tylko niezwykłe, czytane w każdym zakątku globu książki, ale też bogate życie literackie i najwyższy poziom czytelnictwa na świecie.

DLACZEGO ZATEM JESTEŚMY DALEKO OD BULLERBYN? Bo Szwedzi wiedzą, że mitologia dzieciństwa jest ważna (o tym, jak świetne książki dla dzieci tworzą, pisze Barbara Gawryluk) – jednak do pewnego momentu. Świat pełen napięć i poruszających dramatów wydaje się ważniejszą, ale też ciekawszą pożywką dla nowych opowieści, co doskonale widać w przeglądzie nowości Justyny Czechowskiej. Do tego dochodzi obsesja – bardzo zdrowa, powinniśmy brać z nich przykład – ciągłej rewizji, i to zarówno przeszłości, jak i teraźniejszości, o czym w dosadnych słowach mówi w wywiadzie Elisabeth Åsbrink.

POZOSTAJE TYLKO ZAPROSIĆ na solidną porcję opowieści ze Szwecji. ©℗

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]