Reklama

Na skróty

Na skróty

28.08.2005
Czyta się kilka minut
Twórca wspólnoty ekumenicznej w burgundzkim Taizé 90-letni brat Roger Schutz został zamordowany podczas wieczornego nabożeństwa. Zabójczyni - najprawdopodobniej chora psychicznie - zadała mu trzy ciosy nożem. W wieku 64 lat zmarł po długiej chorobie Maciej Łukasiewicz, w latach 2000-2004 redaktor naczelny “Rzeczpospolitej". Z prasą związany był od czasów studenckich: najpierw z “Wiedzą i Życiem", później z “Kurierem Polskim". Po wprowadzeniu stanu wojennego nie przeszedł tzw. weryfikacji, współtworzył podziemną oficynę wydawniczą Most. Od roku 1989 pracował w “Rzeczpospolitej", m.in. przyczyniając się do powstania dodatku “Plus Minus". W pierwszą rocznicę śmierci Czesława Miłosza na murze krakowskiej kamienicy przy ul. Bogusławskiego 6, w której poeta mieszkał pod koniec życia, odsłonięto pamiątkową tablicę. Najnowsza “Twórczość" (2005, nr 8) w zmienionej szacie graficznej i z ciekawą zawartością. Numer otwiera poemat Tadeusza Różewicza “Jeden z ojców kościoła poezji", którego bohaterem jest Ezra Pound, zaś Janusz Drzewucki przypomina poetycki i etyczny spór, jaki od dziesięcioleci toczy z Poundem autor “Niepokoju" (“po raz pierwszy przywołał go w zakończeniu poematu »Równina«, tytułowego utworu zbioru wierszy i poematów z lat 1953-1954 (...) po raz drugi, po 30 latach, w wierszu »Jestem nikt«, zamieszczonym w tzw. nowym wyborze wierszy »Na powierzchni poematu i w środku«, ogłoszonym w 1983 roku"). Wojciech Karpiłowski wskazuje podobieństwa i różnice w odwołujących się do siebie poematach: “Pamięci W. B. Yeatsa" Audena, “Pamięci T. S. Eliota" Brodskiego oraz “Pamięci Brodskiego" Pawła Marcinkiewicza, wprowadzając bardziej znane nam dotąd z muzyki pojęcie “coveru" - wiersza odwołującego się do swego poprzednika za pośrednictwem powtórzenia struktury formalnej. Ryszard Chłopek analizuje twórczość Andrzeja Sosnowskiego, a Mariusz Solecki - “nożyk profesora" Różewicza. W miesięczniku znajdziemy też wiersze Leszka Aleksandra Moczulskiego i Adriany Szymańskiej, wśród nich utwór inspirowany zdjęciem Leszka Kołakowskiego - “Wolno mi przecież dotknąć jego twarzy / (na fotografii) i powiedzieć: skądś znam ten uśmiech, / który nie jest uśmiechem, lecz błyskiem gniewu / gwiazdą czułości pomiędzy dwiema bruzdami / smutku" - oraz fragment pracy złożonej ze zdjęć Zbigniewa Libery i tekstów Darka Foksa “Co robi łączniczka", która zostanie zaprezentowana w czasie Górnośląskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej. Rozpoczął się XXX Festiwal “Muzyka w Starym Krakowie". Gospodarzem jest zespół Capella Cracoviensis, wśród gości m.in. Kwartet Czajkowskiego, Schwei-zer Jugendsinfonieorchester, Echo Du Danube, Concerto Italiano, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach oraz soliści: Kaja Danczowska i Uto Ughi (skrzypce), Avri Levitan (altówka), Tatiana Wasiliewa (wiolonczela), Michael Martin Kofler (flet) oraz Regine Dengler (harfa). W programie m.in. Mozart, Bach, Czajkowski, Chopin, a także oratorium “Św. Stanisław" Liszta. Szczegółowy program: W Zielonogórsko-Gorzowskim Wyższym Seminarium Duchownym (Paradyż, Gościkowo 3) trwa festiwal “Muzyka w Raju" z udziałem m.in. zespołów Arte dei Suonatori oraz Les Musiciens de Monsieur Croche. Program: W dniach 2-10 września odbędzie się w Warszawie I Międzynarodowy Festiwal Muzyczny “Chopin i jego Europa", zorganizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową. W festiwalu wezmą udział artyści z 18 krajów, m.in. pianiści Nikolai Lugansky, Krzysztof Jabłoński, Nelson Goerner, Dang Thai Son, Fou Ts’ong i Janusz Olejniczak. Gwiazdą będzie Orkiestra XVIII wieku pod dyrekcją Fransa Brüggena, która zaprezentuje utwory Chopina i Beethovena grane na instrumentach z epoki. Poznański Teatr Nowy, który podczas festiwalu w Edynburgu pokazał “Fausta" w reżyserii Janusza Wiśniewskiego, został uhonorowany za to przedstawienie Herald Angel Award, przyznawaną przez brytyjski dziennik “The Herald". Minęła 30. rocznica śmierci Konrada Swinarskiego; w tym roku nagrodę reżyserską jego imienia redakcja “Teatru" przyznała Piotrowi Cieplakowi za inscenizację “Słomkowego kapelusza" Labiche’a w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Laureatami Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepsze role sezonu zostali Jadwiga Jankowska-Cieślak (Paulina i Aurelia w “Niedokończonym utworze na aktora" w reż. Krystiana Lupy, Matka w “Opowieściach o zwyczajnym szaleństwie" w reż. Agnieszki Glińskiej) oraz Adam Woronowicz (Fadinard w “Słomkowym kapeluszu" Cieplaka i Miron w telewizyjnym “Pamiętniku z Powstania Warszawskiego" w reż. Marii Zmarz-Koczanowicz). W nowym numerze “Teatru" (2005, nr 4-6) znajdziemy m.in. rozmowy z Krystianem Lupą i Leszkiem Kolankiewiczem, materiały poświęcone Teatrowi Ósmego Dnia, a także fragmenty “Antyteatru", niepublikowanej dotąd książki Bohdana Korzeniewskiego powstałej na przełomie lat 60. i 70. Do pisma dołączono książeczkę z przekładem “Ubu króla" Jarry’ego, przygotowanym przez Korzeniewskiego pod koniec lat 70. dla Teatru Nowego w Łodzi (na spektakl nie wyraziła zgody cenzura). Zakończony w sobotę w Gdańsku IX Festiwal Szekspirowski był podróżą przez tradycje z różnych zakątków świata - pisze w “Gazecie Wyborczej" Roman Pawłowski. “Można było zobaczyć m.in. »Makbeta« z Erewanu przerobionego na ormiański epos i komedię »Wiele hałasu o nic« z Katanii wystylizowaną na folklor sycylijski. Był polityczny »Hamlet« Teatru Cameri z Tel Awiwu przeniesiony w realia wojny w Izraelu i uwspółcześniona wersja »Romea i Julii« z Łotwy zanurzona w świat rockowej muzyki i narkotyków. Fakt, że w Szekspirze mieści się cały świat, od Bliskiego Wschodu po postkomunistyczną Europę, świadczy tylko o uniwersalności jego sztuk. Problem w tym, że zbyt często adaptacje są powierzchowne". W warszawskim Muzeum Narodowym otwarto wystawę “Egzystencje", prezentację polskiej awangardowej fotografii 2. połowy lat 50. z pracami Zdzisława Beksińskiego, Zbigniewa Dłubaka, Jerzego Lewczyńskiego, Andrzeja Pawłowskiego, Marka Piaseckiego, Bronisława Schlabsa i Stefana Wojneckiego. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprasza na wystawę “W stronę nowoczesności. Polskie wzornictwo po 1956 roku", ukazującą dawne i współczesne dzieła polskiego designe’u. “Wadą naszej publicystyki religijnej jest to, że Kościół traktuje się głównie jako instytucję polityczną. Koncentruje się na relacjach hierarchia-państwo. Szczęśliwie pojawiło się kilku mądrych i odważnych młodych księży, którzy chcą się zająć także pisaniem o Bogu. Na dodatek piszą śmiało, ciekawie i zrozumiale. Przykładem są dominikanie Tadeusz Bartoś albo Marcin Lisak" - stwierdza Jan Turnau w rozmowie z Krzysztofem Burnetką dla miesięcznika “Press". Do kiosków trafia odnowiony po zmianie szefa tygodnik “Ozon". Wśród autorów Piotr Semka i Wojciech Wencel. W wywiadzie udzielonym “Pulsowi Biznesu" Grzegorz Górny, nowy redaktor naczelny, mówi: “Chcemy się odwoływać do ludzi, których można w skrócie nazwać pokoleniem Jana Pawła II. Wierzymy, że to jest właśnie nasz odbiorca". Kenneth Branagh przygotowuje filmową adaptację “Czarodziejskiego fletu" Mozarta. Współautorem scenariusza będzie Stephen Fry, udział wezmą m.in. Joseph Kaiser (Tamino), Ben Davis (Papageno), René Pape (Sarastro), Lyubov Petrova (Królowa Nocy) i Amy Carson (Pamina). Koncertem “Przeżyj to sam" z przebojami rockowymi lat 80. rozpoczął się 19 sierpnia w Operze Leśnej sopocki Festiwal Jedynki; impreza stanowi próbę utrzymania obecności w Sopocie telewizji publicznej po przejęciu Sopot Festival (rozpocznie się 2 września) przez TVN.
(

(af)

4

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]