Kromer Festival: muzyka opowiadana gwiazdami

Rozpoczyna się wyjątkowy festiwal muzyki dawnej

11.08.2016

Czyta się kilka minut

 / kromerfestival.com
/ kromerfestival.com

Jednym z najważniejszych zabytków Biecza, wyjątkowej urody historycznego miasta położonego na stokach Pogórza Karpackiego, jest drewniany pulpit muzyczny z 1633 roku. Cztery strony podstawy tego szczególnego obiektu zdobią wizerunki grających mieszczan. Znajduje się on w bieckiej kolegiacie – i właśnie tam, z wykorzystaniem także z XVII-wiecznego pulpitu, odbywać się będzie blisko połowa koncertów rozpoczynającego się w czwartek wyjątkowego festiwalu muzyki dawnej: Festiwalu Kromera. Marcina Kromera – gdyż Biecz, wówczas ważny gród Rzeczypospolitej, był miejscem urodzenia wielkiego polskiego humanisty. Muzyka ożywiać będzie zabytki miasta od 11 do 14 sierpnia.

Jednocześnie, jak na miasto historyka i teoretyka muzyki przystało (biskup Kromer upamiętnił się i na tych polach), festiwal w najbardziej naturalny sposób wprowadza w dzieje muzyki: każdego wieczoru odbywają się trzy koncerty, które kolejno prezentują dzieła średniowieczne, renesansowe i barokowe. Na koniec, już 14 sierpnia, zabrzmi muzyka klasycyzmu. Jeżeli ktoś nie ma cierpliwości dla historyczno-stylistycznych wykładów, tu bezwiednie wchłonie ich sens przez odpowiednio ułożone programy koncertów.

By zaś zabrzmiały one atrakcyjnie, ich wykonawcami będą najlepsi światowi muzycy, jak legendarny lutnista Hopkinson Smith (z muzyką elżbietańskiej Anglii) czy klawesynista i fortepianista Andreas Staier („Wariacje Goldbergowskie” Bacha!). Lista gwiazd instrumentalistyki i wokalistyki z daleka i z bliska jest zbyt długa, by wymieniać – szczegóły na stronie internetowej festiwalu: www.kromerfestival.com

Warto dodać jedynie, że wstęp na koncerty jest bezpłatny – jednak trzeba odpowiednio wcześnie zajmować miejsce w świątyniach, jako że zainteresowanie może przekroczyć ich pojemność. Tym lepiej: Biecz zawsze wart jest odwiedzin, a w dniach festiwalu po prostu nie wolno go ominąć.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1973. Jest krytykiem i publicystą muzycznym, historykiem kultury, współpracownikiem „Tygodnika Powszechnego” oraz Polskiego Radia Chopin, członkiem jury International Classical Music Awards. Wykłada przedmioty związane z historią i recepcją muzyki i… więcej