Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Kara śmierci jest sprzeczna z Ewangelią

Kara śmierci jest sprzeczna z Ewangelią

17.10.2017
Czyta się kilka minut
Papież zabrał głos na temat kary śmierci. „Należy z mocą potwierdzić, że skazanie na śmierć (…) jest środkiem nieludzkim, który poniża godność osoby.
S

Sama w sobie [kara śmierci] jest przeciwna Ewangelii, ponieważ decyzję o niej podejmuje się dobrowolnie i polega ona na zabiciu życia, które jest zawsze święte w oczach Stwórcy, a którego to życia tylko Bóg w ostatecznym rozrachunku jest Sędzią i Gwarantem” – powiedział Franciszek 11 października podczas spotkania zorganizowanego przez Radę ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji z okazji 25. rocznicy ukazania się Katechizmu Kościoła Katolickiego.

Z wypowiedzi tej wynika, że przez wieki Kościół głosił doktrynę niezgodną z Ewangelią. Franciszek przypomniał i przeprosił za to, że Kościół nie tylko moralnie dopuszczał uśmiercanie przestępców, ale sam to robił w państwie kościelnym.

Pierwsza wersja opublikowanego w 1992 r. Katechizmu Kościoła Katolickiego nie wykluczała stosowania kary śmierci „w przypadkach najwyższej wagi”. Po zdystansowaniu się od tego nauczania przez Jana Pawła II w encyklice „Evangelium vitae” nastąpiła korekta Katechizmu. Obecnie dopuszcza on karę śmierci, „jeśli jest ona jedynym dostępnym sposobem skutecznej ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym napastnikiem”, ale za Janem Pawłem II dodaje, że takie sytuacje „są bardzo rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale”. Franciszek robi wyraźny krok naprzód.

Papieskie przemówienie poświęcone było rozwojowi doktryny – zmiana nauczania wobec kary śmierci jest tego wymownym przykładem. Franciszek przestrzegał, że Słowa Bożego „nie można konserwować w naftalinie”, a rozwój doktryny nie polega tylko na mówieniu dawnych prawd nowym językiem. Palącą koniecznością jest, by Kościół umiał „zamknąć w Słowie Bożym to, co jeszcze nie wyszło na światło dzienne”.

Niewątpliwie papież polemizuje tutaj z krytykami zarzucającymi mu zbytnie otwarcie doktryny. Niestety, właśnie ten polemiczny kontekst osłabia samą wypowiedź papieża na temat kary śmierci. ©℗

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Kierownik działu Wiara w „Tygodniku Powszechnym”. Ur. 1966 r., absolwent Wydziału Mechanicznego AGH, studiował filozofię na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie i teologię w Kolegium...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Z tej formuły i sposoby ogłoszenia nowej doktryny wynika że jest to nauczanie nieomylne i wiążące w sumieniu każdego katolika
Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]