Reklama

Jaka to melodia?

Jaka to melodia?

03.01.2007
Czyta się kilka minut
1.
P

Początek to Ouverture. Zawiązanie wątków, zarysowanie kierunków. Harmonia napięć. Pojedyncze linie przedzielane akordowymi uderzeniami. Przez kilka chwil coś w rodzaju fugi tematów, gonitwy planów. Czysty barok? To nic, że gra fortepian. Wystarczy wziąć Glenna Goulda...

Dalej Allemande (spokojne, niekonfliktowe), Courante (zaczepny), Sarabande (wyciszona, niemal nieziemska, tragicznie piękna), Air (przyspieszenie i drapieżność), dwa Menuety (pierwszy jak Allemande, drugi jeszcze spokojniejszy - jakby płatki śniegu tańczyły przy dźwiękach kolędy), wreszcie wieńcząca całość Gigue (jakby nie chciała się skończyć, zapętlona...).

Nie, to nie jest żadna z partit Bacha. Nie, nie gra Gould. Te nuty (onieśmielające, fascynujące) gdzieś na początku XXI wieku napisał Paweł Szymański. Te nuty w 2006 roku nagrał (kongenialnie!) Maciej Grzybowski. Powtórzmy...

8221

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]