Reklama

Grosz Wiedźmina

Grosz Wiedźmina

27.12.2019
Czyta się kilka minut
26 mld złotych – tyle miała być warta firma giełdowa CD Projekt, polski producent gier o „Wiedźminie”, w dniu premiery serialu Netflixa o Geralcie z Rivii. Potem atmosfera się zagęszczała: 23 grudnia CD Projekt był już wart więcej niż bank Pekao S.A.
Henry Cavill jako Geralt z Rivii w serialu Netflixa / Fot. Katalin Vermes / Netflix
W

W tym czasie serialowy „Wiedźmin” zdobywał serca widzów. „Forbes” podał, że „Wiedźmin” z miejsca stał się najwyżej ocenianą w portalu IMDB (najpopularniejszym anglojęzycznym portalu o filmach i serialach) produkcją oryginalną Netflixa, a pieśń serialowego barda Jaskra „Grosza daj wiedźminowi” została już nazwana „najbardziej chwytliwym kawałkiem tej zimy”, „wiralowym hitem”, autor portalu Kotaku twierdzi zaś, że może ona zastąpić świąteczne evergreeny.

Ballada Jaskra pokazuje coś więcej: wiedźmin jest bohaterem globalnej wyobraźni. Na YouTubie można znaleźć różne wersje językowe pieśni (Netflix stworzył kilkanaście wersji dubbingowych) – możemy więc posłuchać Jaskra śpiewającego po japońsku, turecku, portugalsku, niemiecku, francusku, hiszpańsku, a nawet po tajsku i w języku hindi. Wiedźmin, w czasie powszechnej sequelozy i recyklingu, jest rzadkim przypadkiem nowego bohatera masowej świadomości. Aktor Henry Cavill założył ubranie wiedźmina po zdjęciu stroju Supermana, którego grał w kinowej superprodukcji.

Popularność gry stworzyła powszechne oczekiwanie na serial, a ten napędza grę – platforma Steam (taki Netflix dla gier) podała, że w ostatnim tygodniu liczba osób grających w gry z serii wystrzeliła w górę. Autorem filmu wprowadzającego do pierwszej, wydanej 12 lat temu gry o wiedźminie był Tomasz Bagiński, ten sam, który zatrudnił scenarzystkę Lauren Schmidt Hissrich do poprowadzenia serialu Netflixa.

Tymczasem tydzień po premierze serialu wartość CD Projektu wzrosła do 27 mld złotych. ©℗


CZYTAJ TAKŻE

WIĘCEJ NIŻ ZŁOTO: „Wiedźmin” stał się pierwszym polskim superproduktem kulturowym z prawdziwego zdarzenia – franczyzą taką jak „Gwiezdne wojny” >>>

Autor artykułu

Od 2007 r. w „Tygodniku Powszechnym”, od początku odpowiada za profile pisma na Twitterze i Facebooku, a także za działania e-marketingowe „Tygodnika”. Pisze o tematach z zakresu marketingu...

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]