Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Droga do Ukrytego Ogrodu

Droga do Ukrytego Ogrodu

22.06.2015
Czyta się kilka minut
Pustka, światło słoneczne, wiatr, woda, lód, dźwięk, trawa, drzewa, biały beton, szkło, mosiądz, płatki złota, mikrofony, głośniki. Ogród Rzeźby w Parku Sztuki, Sapporo, Japonia, 1992–1999.
Fot. NIITSU PHOTO CO. LTD / MCK
D

Dzieło stanowi rozciągający się na długości 300 metrów szlak, który wytyczają wykreowane przez artystę elementy. Tworzą one wpisane w topografię terenu przestrzenne sekwencje, które musimy przemierzyć, by dotrzeć do Ukrytego Ogrodu. Drogę otwiera wysoka na 7 metrów biała geometryczna forma z charakterystyczną przerwą pomiędzy belkami nadproża, przypominająca japoński ideogram oznaczający drzwi, bramę. Podążając ku „Zegarowi słonecznemu”, mijamy dwa pokryte trawą ziemne nasypy o geometrycznych kształtach półkulistych kopuł. Kolejne przestrzenne sekwencje to siedem białych kostek – Fontann. Ustawione w szeregu, prowadzą do białej struktury w formie stożka, którego zarówno średnica, jak i wysokość powtarzają przyjęty przez artystę moduł 7 metrów. W środku pod taflą szkła widoczny jest przez cały rok lód, a wnętrze wypełniają odgłosy ptaków i wiatru rejestrowane za pomocą mikrofonów rozmieszczonych na zewnątrz, wśród drzew. Między stożkiem a kolejną Bramą wije się strumień wody ujęty w meandry betonowego łożyska. Za Bramą szlak prowadzi ku osłoniętemu drzewami Ukrytemu Ogrodowi.
W dziele tym Karavan tworzy niezwykły przestrzenny dialog z otaczającą je naturą. Łączy właściwe zachodniej kulturze ujmowanie rzeczywistości poprzez formę i miarę ze wschodnim rozumieniem i doświadczaniem pustki. ©

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]