Cierpliwe oko

Jest co świętować, jest też czego wyczekiwać. Oto bowiem nowo powstałe Polskie Wydawnictwo Audiowizualne oficjalnie zainicjowało serię płyt DVD pt. "Polska szkoła dokumentu, na dobry początek wybierając twórczość Krzysztofa Kieślowskiego i Kazimierza Karabasza. Opiekunem całości jest Tadeusz Sobolewski, a następni w kolejce do publikacji - Marcel Łoziński i Maciej Drygas. Poznański filmoznawca Mikołaj Jazdon opatrzył wszystkie tytuły fachowymi opisami.

07.11.2006

Czyta się kilka minut

 /
/

Zważywszy, że polska szkoła dokumentu wydała kilkunastu znakomitych twórców o pokaźnym dorobku, seria ma szansę trwać jeszcze długo - i oby tak właśnie się stało. Dostępność angielskich i francuskich napisów pozwala bowiem na międzynarodowy obieg i wskrzeszenie zainteresowania jednymi z najlepszych dokumentów w całej historii kina. Do tej pory tkwiły one w naszych filmotekach niby zakopane talenty; obecnie mają szansę na drugą młodość i ponowne odczytanie.

Zwłaszcza dokumenty Kieślowskiego wręcz prosiły się o tak staranną edycję. Nie tylko ze względu na ich techniczną perfekcję i wizualną urodę - traconą częstokroć na zamazanym obrazie wideo - ale przede wszystkim dlatego, że są to jedne z nielicznych filmów, do których naprawdę chce się wracać i których każda kolejna lektura jest bogatsza od poprzedniej. 12 tytułów, jakie znalazło się na płytach, to: "Z miasta Łodzi", "Byłem żołnierzem", "Refren", "Murarz", "Prześwietlenie", "Pierwsza miłość", inscenizowany "Życiorys", "Klaps", "Szpital", "Z punktu widzenia nocnego portiera", "Siedem kobiet w różnym wieku" i "Gadające głowy".

Żaden z tych filmów nie zestarzał się w najmniejszym bodaj stopniu. Kieślowski celuje w opowiadaniu o tym, co zanurzone w konkretnym miejscu i czasie w taki sposób, by ujawnić uniwersalny wymiar zdarzeń. Kwadrans "Siedmiu kobiet w różnym wieku" wystarcza nie tylko do nakreślenia wyrazistych portretów tytułowych kobiet (z których pierwsza jest zaledwie dziewczynką), ale także do zbudowania poruszającej paraboli życia jako takiego, a życia artysty w szczególności.

Wielkim tematem Kieślowskiego, na który rzadko zwraca się uwagę, traktując jego filmy tylko jako świadectwo życia w PRL-u, jest konflikt na linii człowiek-język; nieprzystawalność ludzkiego doświadczenia wobec pojęciowych ram dostarczanych przez porządek społeczny. Znakomicie widać to w "Pierwszej miłości", w której młodziutcy Jadwiga i Romek zawierają pospieszne małżeństwo po tym, jak dziewczyna zaszła w ciążę. Ten prosty fakt rodzi obfitość, chciałoby się niemal powiedzieć, semantycznych (nad)użyć: ginekolog nazywa Romka "sprawcą ciąży", kumple chłopaka mówią o "wpadce", Jadwiga o "gafie", a nauczyciele w technikum z wyższością orzekają, że nie wypada, by dziewczyna przychodziła na lekcje w "stanie poważnym". Bohaterowie starają się zrozumieć i nazwać miejsce, w jakim nagle - i nie do końca z własnej woli - się znaleźli, a mistrzostwo Kieślowskiego objawia się w precyzji i cierpliwości, z jaką ich obserwuje.

Cierpliwość jest także kluczem do twórczości mistrza Kieślowskiego, czyli Kazimierza Karabasza. Dwupłytowy zestaw prezentuje najlepsze tytuły z jego niezwykle bogatej filmografii. Są to: "Jak co dzień...", "Muzykanci", "Ludzie w drodze", "Węzeł", "Na progu", "Rok Franka W.", "Krystyna M. - Szkice do portretu", "Próba materii", "Portret w kropli" i "Spotkania". Fakt, że twórczość wyprzedzająca czasowo Kieślowskiego wydana została przez PWA jako druga dał okazję do interesującej, nietypowej lektury: najpierw dane nam było zaobserwować wygórowane (i spełnione) ambicje ucznia starającego się uczynić z dokumentu narzędzie poznania zagadki ludzkiego miejsca w świecie, a potem dopiero skromniejsze (ale podobnie owocujące arcydziełami) ambicje nauczyciela, chcącego uchwycić prawdę pojedynczego człowieka w całej jej prostocie i ulotności.

Karabasz osiąga wielkość, poprzestając na małym. Jego filmy nie mają egzystencjalnej głębi Kieślowskiego, ale umiłowanie konkretu i sympatia dla bohaterów nadają im równie ponadczasowy, ludzki wymiar. Dwa arcydzieła z roku 1960: "Muzykanci" i "Ludzie w drodze" stanowią nie tylko - do dziś zdumiewające - tour de force reżysera, operatora (Stanisława Niedbalskiego) i montażystki (Lidii Zonn), ale fascynują uchwyceniem "na gorącym uczynku" rzeczywistości zazwyczaj zakrytej przed naszymi oczami (zarówno muzykantów, jak i cyrkowców obserwujemy w chwilach, kiedy są niedostępni dla swej publiczności).

Arcydziełem Karabasza jest - pięknie odnowiony - "Rok Franka W.", w którym swoją metodę uporczywej obserwacji bez nachalnych założeń ani wniosków posunął twórca najdalej, opisując rok z życia junaka z Ochotniczych Hufców Pracy. Również tutaj - tak jak później u Kieślowskiego - jednym z głównych tematów jest kolizja języka i rzeczywistości. Franek Wróbel spisuje bowiem na prośbę filmowców pamiętnik, którego szczerość i nieporadność do dziś wzruszają, a celność niektórych obserwacji autentycznie bawi.

"Cierpliwe oko": tak zatytułował Karabasz napisaną przez siebie książkę, w której dzielił się refleksjami o naturze i misji dokumentu. Obydwa te słowa: "cierpliwość" i "misja" pasują także do Kieślowskiego i - choć to smutne - coraz mniej kojarzą się z dokumentem naszych czasów. Nasze oczy, zmęczone telewizją, stały się wyjątkowo niecierpliwe, a wszelką misję traktujemy z podejrzliwością, bo a nuż - jak w przypadku Michaela Moore'a chociażby - maskuje ona polityczną walkę.

"Polska Szkoła Dokumentu: Krzysztof Kieślowski", "Polska Szkoła Dokumentu: Kazimierz Karabasz", Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Warszawa 2006

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 46/2006