Reklama

Bach, Chopin, Ravel, Schumann

Bach, Chopin, Ravel, Schumann

29.07.2008
Czyta się kilka minut
Géza AndaBach, Chopin, Ravel, SchumannOrfeo
K

Kto pamięta węgierskiego pianistę, którego sam Furtwängler ochrzcił "trubadurem fortepianu"? Oczywiście ci, którzy znają go jako autora pierwszego kompletnego nagrania Koncertów Mozarta czy też Koncertów Bartóka. Pamięć ta jednak wcale nie musi być najwdzięczniejsza, bo obie interpretacje, choć otoczone kultem, dziś grzeszą już trochę sztywnym akademizmem. Anda pracował jednak nad drugim obliczem, które zarysowało się raczej nie w studio nagraniowym, lecz na koncertowych estradach. Jeśli ktoś trafił na Etiudy op. 25 Chopina z jego recitalu z Ascony (1965, wyd. Ermitage; studyjne nagranie DG daje tylko przybliżone pojęcie o ich interpretacji), Andy nie zapomni już nigdy. I nie przegapi płyty Orfeo z ostatnim recitalem pianisty na festiwalu w Salzburgu w 1972 r.

A jest ta płyta świadectwem dalszej jeszcze transformacji. O ile Etiudy były dzieckiem poetyckiej...

2528

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]