Żydowskie dusze

Czytamy, że pod górą Synaj znaleźli się wszyscy Hebrajczycy, którzy wyszli z Egiptu.

11.05.2015

Czyta się kilka minut

Mistycy dodają, że w chwili objawienia byli u jej stóp wszyscy Żydzi. Byli nie tylko w sensie fizycznym, ale również w sensie duchowym, albo dokładniej: były tam wszystkie dusze Izraelitów ze wszystkich pokoleń, jakie się narodziły i jeszcze narodzą. Możemy tak wierzyć, przyjmując za mistykami z miasta Safed, że dusze Żydów transmigrują, czyli po śmierci dusza jednego Hebrajczyka wciela się w kolejnego. Czasem – jak po wielkiej tragedii Zagłady – szukają swojego lokum w ciałach nieżydowskich, kierując ich ku fascynacji Żydami. Czasem, a sam z tym się zetknąłem, powracają w ludziach, którzy nic nie wiedzą o swych żydowskich przodkach i dopiero z czasem się o nich dowiadują.

Owych dusz jest podobno tyle, co liter w całej Torze. Nie wiemy tego z pewnością. Dusz się nie liczy. Liczy się ludzi. Otóż pod górą znalazły się wszystkie dusze: te, które już zyskały swoją cielesność, i te, które czekały na swoje urodzenie w ludzkim ciele. Można więc powiedzieć, że świadkami tego największego w dziejach wydarzenia byli wszyscy potomkowie Jakuba. Wszyscy widzieli dymy i ogień, wszyscy słyszeli głos szofarów. Wszyscy wstrzymali oddech. Nim zabrzmiał głos Boga, ptak nie zaćwierkał, nie drgnęła żadna fala morza, aniołowie przestali śpiewać hymny pochwalne. Dusze owinięte w ciemność, za którą znajdował się On, usłyszały: „Jam jest Pan, Bóg twój”.

Każdy Żyd swoją obecnością pod górą Synaj potwierdza prawdę Objawienia i prawdę przymierza. Każdy jest jej świadkiem i uczestnikiem tego zdarzenia. Każdy należy do narodu, który wybrał sobie Wiekuisty. Każdy rodzi się z duszą starszą i obdarzoną już wiedzą. Duszą, która zna Torę. Nawet najmniejsze dziecko, które mówić nie potrafi, jest już obdarzone Księgami. Wystarczy, by sobie je przypomniało. Mistycy żydowscy jakby czytali i znali Platona i jego koncepcję przypominania – anamnesis. Wedle tej wizji nauka to nic innego jak powrót do wiedzy, którą nabyliśmy w zaświatach, a którą na chwilę utraciliśmy, przeprawiając się przez rzekę zapomnienia. U Żydów nie rzeka zapomnienia oddziela światy ziemski i niebiański, ale o wszystkim decyduje palec anioła. On to dotyka każdego z ludzi między ustami i nosem. Zostawia tam swoją pieczęć i znak zapomnienia. Tylko jeden człowiek, uczył poeta Icyk Manger, ominął straże anielskie i zszedł pełen niebiańskich obrazów na ziemię. Ale zazwyczaj rodzimy się z umysłem, wydawałoby się, czystym. Tak nie jest. Każdy z potomków Jakuba mozolnie przez całe życie czyta Torę i wszelkie dostępne komentarze, w ten sposób powracając do wiedzy prawdziwej i już sobie znanej.

Wszyscy Żydzi brali udział w zawarciu przymierza i wszystkich ono obowiązuje. A więc wynika z tego, że każdy ma prawa przymierza odnosić do siebie i nimi żyć. Jeśli je łamie, dana mu jest skrucha. Może powrócić do wspólnoty. Może stać się na powrót częścią narodu. Są jednak tacy rabini, którzy uczą, że zerwanie przymierza choćby przez część Żydów (najczęściej myślą o przechrztach, ale też o socjalistach czy, nie daj Boże, syjonistach) powoduje straszny gniew Boga. A gniew ten kieruje się przeciw całemu narodowi. Straszna to wizja. Ale jak na razie – piszę o pewnym miesiącu Siwan, gdy to lud stał wokół góry. Słyszał, widział i może zaświadczyć, że objawienie nie było mitem, ale czymś realnym i namacalnym. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 20/2015