Wystawa skazana na zamknięcie?

Wystawa stała Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku to chyba najbardziej oczekiwana w ostatnich latach ekspozycja historyczna w Polsce.

30.01.2017

Czyta się kilka minut

Muzeum II Wojny Światowej. fot: Karolina Misztal/REPORTER /
Muzeum II Wojny Światowej. fot: Karolina Misztal/REPORTER /

Dla szerokiej publiczności powinna być dostępna od początku marca. Czy tak się stanie – tego nie wiadomo. Naczelny Sąd Administracyjny dał Ministrowi Kultury zielone światło dla zapowiadanego już na jesieni połączenia tego muzeum z Muzeum Westerplatte i Wojny 1939, czyli z placówką praktycznie nieistniejącą i o zerowym na razie potencjale.

Muzeum II Wojny Światowej powołano w 2008 roku. Od samego początku towarzyszyły mu spory. Jak podkreśla szykujący się do odejścia jego dyrektor Paweł Machcewicz, ma ono przywrócić w pamięci, nie tylko Europejczyków, właściwe miejsce historycznemu doświadczeniu Polski i naszego regionu. Jednak część środowisk prawicowych wysunęła poważne zastrzeżenia. Podważano zarówno zamysł tworzenia ekspozycji pokazującej polskie doświadczenia na tle innych narodów, jak i wyjście poza czysto militarno-polityczną historię i położenie nacisku na los cywilów podczas wojny.  „Wystawa w planowanym kształcie nie pokazuje w odpowiednim stopniu polskiego punktu widzenia” – przekonywał Piotr Gliński. Muzeum było przedstawiane jako projekt PO podporządkowany wyłącznie interesom tej partii.

Ostatecznie udało się przygotować bardzo ciekawą wystawę, imponującą także swą skalą (2 tys. eksponatów!), śmiałą intelektualnie, ale też budzącą wiele emocji. Powinna ona się stać punktem wyjścia do bardzo poważnej dyskusji. Co ważne, jest to wystawa traktująca z powagą widza.

W „Powidokach” Andrzej Wajda w jednym z najbardziej przejmujących fragmentów przedstawia zniszczenie w 1950 roku słynnej Sali Neoplastycznej łódzkiego Muzeum Sztuki, czyli bardziej niż symboliczny akt stalinizacji polskiej sztuki. Zlikwidowanie zaprojektowanej przez Władysława Strzemińskiego przestrzeni dla prezentacji dzieł awangardy do dziś jest uważane za jeden z najbardziej barbarzyńskich aktów w XX-wiecznych dziejach naszej kultury, co grosza – dokonany rękami Polaków. Od tego czasu niewielu polityków miało odwagę wchodzić w rolę niszczycieli wystaw.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
79,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyk sztuki, dziennikarz, redaktor, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy za 2013 rok.

Artykuł pochodzi z numeru TP 06/2017