Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
To otwiera kolejny rewolucyjny okres w relacjach katolików i Żydów. Dlaczego? Bo do tej pory w nauczaniu Kościoła nigdy nie cytowano innej świętej księgi żydowskiej poza Starym Testamentem. Na dodatek wybrany fragment miał niezwykle ewangeliczną wymowę. Papież cytował słowa: "Szabat jest dla was, ale wy nie jesteście dla szabatu" (Talmud Yoma 85b). Wyrażają one myśl, którą mamy skłonność traktować jako specyficznie chrześcijańską, w przeciwieństwie do judaizmu.
Już sam ten fakt jest wielkim wydarzeniem. Do tego dochodzi miejsce, w którym padły te słowa. W XIII-wiecznym Paryżu za zgodą i zachętą papieża Grzegorza IX dochodziło kilkakrotnie, do masowych konfiskat Talmudu i jego publicznego spalenia.
Innym istotnym wydarzeniem z tej samej dziedziny było dla mnie niedawne seminarium w Jerozolimie. Po raz pierwszy na poziomie religijnym spotkali się polscy katolicy i izraelscy Żydzi. Wydarzeniem spotkania było dla mnie wyznanie ortodoksyjnego rabina Alona Goshen-Gottsteina. Jeździł on po Polsce śladami Jana Pawła II. Po wizycie w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, stwierdził, że zachwycił go uniwersalny wymiar przesłania św. Faustyny. W Łagiewnikach miłosierdzie Boże ma niezwykle chrystocentryczny wymiar, a mimo to ów rabin tam się odnalazł.
Można sobie życzyć więcej takich wspaniałych gestów w następnym roku.
not. TPo
Zbigniew Nosowski jest redaktorem naczelnym miesięcznika "Więź".