Wstęp

Sztuka Tadeusza Kantora, nietuzinkowego twórcy, malarza, reżysera i teoretyka teatru, jednego z najwybitniejszych polskich artystów, to nasze wspólne małopolskie dziedzictwo.

07.09.2014

Czyta się kilka minut

Z serii Pomniki Niemożliwe: „Krzesło”, 1970 r., collage fotograficzny / Fot. Jacek Maria Stokłosa / CRICOTEKA
Z serii Pomniki Niemożliwe: „Krzesło”, 1970 r., collage fotograficzny / Fot. Jacek Maria Stokłosa / CRICOTEKA

Z pewnością jest to jedna z postaci, która – obok Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza – najsilniej jest kojarzona z Krakowem i Małopolską. To tu Tadeusz Kantor żył i tworzył, tu działał Teatr Cricot 2, tu również udało się zrealizować projekt, o który zabiegało wielu miłośników sztuki z całej Polski – budowę Cricoteki.

Tym, co wyróżnia dzieła Tadeusza Kantora, jest wielość ich form: od sztuk teatralnych, poprzez malarstwo, aż po wyjątkowe happeningi. Nowa siedziba Cricoteki powstała po to, by nie tylko utrwalić, ale także spopularyzować ogrom spuścizny pozostawionej przez tego niezwykłego artystę. Już sama wizja budynku przy ul. Nadwiślańskiej zakładała stworzenie miejsca interdyscyplinarnego, przestrzeni dla twórczego eksperymentu i żywej sztuki. Dziś, patrząc na efekt finalny, mogę z przekonaniem powiedzieć, że się to udało.


NOWA CRICOTEKA łączy w sobie wiele funkcji – prócz Muzeum Tadeusza Kantora i galerii znajdziemy tu ośrodek dokumentacji historii teatru i sztuki wizualnej, nowoczesną salę konferencyjną oraz bibliotekę. Ogromne znaczenie ma też sama architektura, wyróżniająca się połączeniem nowoczesnej bryły ze starymi budynkami Elektrowni Podgórze. Każdy, kto widział ten budynek, musi przyznać, że robi ogromne wrażenie. Coraz więcej i częściej mówi się w Krakowie o ożywieniu bulwarów wiślanych i otwarciu się miasta na rzekę. Wierzę, że ten projekt w pełni wpisuje się w te postulaty i pozwoli na przywrócenie do życia postindustrialnej przestrzeni Starego Podgórza, co z kolei przyczyni się do rozwoju całego Krakowa. „Moim domem było i jest moje dzieło. Obraz, spektakl, teatr, scena” – pisał Tadeusz Kantor. Wierzę, że nowa siedziba Cricoteki, dzięki jej wyjątkowej lokalizacji, nowoczesnemu wnętrzu oraz niezwykłej architekturze, sama w sobie stanowi dzieło sztuki. O takim miejscu marzyliśmy już od 2007 roku i w końcu stało się ono rzeczywistością.


BEZSPRZECZNIE jest to jedna z najistotniejszych inwestycji samorządu województwa w dziedzinie kultury w ostatnich latach. Jestem przekonany, że będzie ona wymieniana jednym tchem razem z najważniejszymi centrami kultury w Małopolsce: Małopolskim Ogrodem Sztuki w Krakowie, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach czy Muzeum Domem Rodzinnym Jana Pawła II w Wadowicach.


MAŁOPOLSKA TO MIEJSCE, które słynie z ciekawych wydarzeń artystycznych oraz troski o regionalne dziedzictwo kulturowe. Możemy się pochwalić największą w Polsce liczbą obiektów chronionych jako światowe dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze UNESCO, jesteśmy również liderem pod względem liczby funkcjonujących w regionie instytucji kultury. To tu działa ponad 1650 kin, bibliotek, muzeów, galerii, teatrów i centrów kultury. Aby umocnić naszą pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje oraz modernizacja istniejących już obiektów, by mogły wzbogacać swoją ofertę kulturalną. Takie działania, których przykładem jest właśnie Cricoteka, z pewnością przyniosą efekty i sprawią, że Małopolska stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.


NIGDY JUŻ TU NIE POWRÓCĘ? – takim przewrotnym pytaniem zachęcamy miłośników sztuki do odwiedzenia nowej siedziby Muzeum Tadeusza Kantora. Jestem przekonany, że każdy, kto odwiedzi Cricotekę, będzie chciał tu wracać. Bogata oferta artystyczna, ekspozycje stałe oraz czasowe, a także ważne wydarzenia kulturalne sprawią, że Cricoteka przyciągać będzie wielbicieli sztuki z całego świata. Wierzę, że każda wizyta w nowej Cricotece będzie fascynującą podróżą w świat wyobraźni i twórczości wybitnego Małopolanina – Tadeusza Kantora. Już dziś zachęcam Państwa do niej.

Marek Sowa, Marszałek Województwa Małopolskiego

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 37/2014

Artykuł pochodzi z dodatku „Cricoteka Tadeusza Kantora