Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Adam Kałucki, prezes firmy Locativo, która doradza śląskim samorządom w kształtowaniu wizerunku, w fenomenie nowej tożsamości regionu widzi przede wszystkim odkrycie przez samych Ślązaków ich własnej siły: – Nowe pokolenie ma dość pewności siebie, by swoje wartości pożenić ze współczesnością.
Śląska pracowitość oznacza dziś przedsiębiorczość. Według danych GUS pod koniec września w Śląskiem działo prawie 426 tys. firm – najwięcej w kraju, jeśli nie liczyć tradycyjnie przodującego takim zestawieniom woj. mazowieckiego. Jeszcze dziesięć lat temu Śląskie pod tym względem mieściło się poniżej krajowej średniej!
Przemysł ustąpił miejsca innowacjom. W Bytomiu firma Digital Core Design, założona przez trzech absolwentów Politechniki Śląskiej w Gliwicach, projektuje procesory, które sterują w tej chwili ponad 300 mln produktów Samsunga, Philipsa czy Toyoty. Śląskie pracownie architektoniczne zbierają nagrody i kontrakty. Nawet węgiel – do niedawna wstydliwy symbol uzależnienia od kopalń – coraz częściej pojawia się w ofercie śląskich firm jako składnik kosmetyków czy element biżuterii. W regionie prężnie rozwija się też wzornictwo przemysłowe, a śląscy designerzy zdobywają laury od lokalnego konkursu Śląska Rzecz, po prestiżowe międzynarodowe nagrody Red Dot Design Award. ©(P)
Czytaj także:
- Anna Dziewit Meller: Ślązacy z roczników 80. wyzwolili się z poczucia wstydu i odważnie włączają się w spór o kierunek rozwoju regionu
- Olga Drenda: Ślązacy budują współczesną tożsamość. Ani niebezpieczną, przez skojarzenia z Niemcami, ani przaśno-życzeniową
- Śląskie plasuje się na drugim miejscu najbogatszych regionów kraju
- Ruch Autonomii Śląska: pomysł na Polskę