Widzę różnice

Nie zostałam „wytrenowana” przez Kantora, nie z niego się wywodzę i nie poczuwam się do wspólnoty. Chociaż ponoć cała polska sztuka ostatnich dekad jest performatywna.

30.03.2015

Czyta się kilka minut

 / Fot. Agata J. Grzybowska & Ania L. Wiśniewska, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA, BERLIN
/ Fot. Agata J. Grzybowska & Ania L. Wiśniewska, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA, BERLIN

Zatem Kantor czy Akademia Ruchu (oraz wielu artystów) – wszyscy jesteśmy „produktami” tego trendu.
Patrząc na działania Kantora, widzę przede wszystkim różnice. Jeżeli on zhumanizował i uteatralizował przedmioty, to ja uprzedmiotawiam ludzi. Jeżeli jednak poszukać miejsca, w którym moglibyśmy się spotkać, to zarówno u mnie, jak i u Kantora ludzie zawsze są kukłami.

Kantor teatralizując życie pozwolił ludziom myśleć, że wszystko jest teatrem. To narzuciło sposób myślenia także o działaniach moich, Pawła Althamera czy Artura Żmijewskiego. Nawet zorganizowano wystawę „Teatr niemożliwy”, na której nasze prace zestawiono z Kantorem. Tylko czy rzeczywiście jesteśmy podobni?
Nie mam za wiele do powiedzenia. Zresztą nigdy „Kantor” mnie nie zajmował. Może niestety... ©

KATARZYNA KOZYRA ur. 1963) – rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W 1999 r. reprezentowała Polskę na 48. Biennale Sztuki w Wenecji, gdzie otrzymała wyróżnienie honorowe.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 14/2015