Reklama

Widzę różnice

Widzę różnice

30.03.2015
Czyta się kilka minut
Nie zostałam „wytrenowana” przez Kantora, nie z niego się wywodzę i nie poczuwam się do wspólnoty. Chociaż ponoć cała polska sztuka ostatnich dekad jest performatywna.
Fot. Agata J. Grzybowska & Ania L. Wiśniewska, dzięki uprzejmości ŻAK | BRANICKA, BERLIN
Z

Zatem Kantor czy Akademia Ruchu (oraz wielu artystów) – wszyscy jesteśmy „produktami” tego trendu.
Patrząc na działania Kantora, widzę przede wszystkim różnice. Jeżeli on zhumanizował i uteatralizował przedmioty, to ja uprzedmiotawiam ludzi. Jeżeli jednak poszukać miejsca, w którym moglibyśmy się spotkać, to zarówno u mnie, jak i u Kantora ludzie zawsze są kukłami.

Kantor teatralizując życie pozwolił ludziom myśleć, że wszystko jest teatrem. To narzuciło sposób myślenia także o działaniach moich, Pawła Althamera czy Artura Żmijewskiego. Nawet zorganizowano wystawę „Teatr niemożliwy”, na której nasze prace zestawiono z Kantorem. Tylko czy rzeczywiście jesteśmy podobni?
Nie mam za wiele do powiedzenia. Zresztą nigdy „Kantor” mnie nie zajmował. Może niestety... ©

KATARZYNA KOZYRA ur. 1963) – rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W 1999 r. reprezentowała Polskę na 48. Biennale Sztuki w Wenecji, gdzie otrzymała wyróżnienie honorowe.

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]